Het lijkt er op dat er geen terugkeer komt van rode diesel om de hoge brandstofkosten te compenseren. Minister Liesje Schreinemacher van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft aangegeven dat de boeren al profiteren van de algemene accijnsverlaging.
De Tweede Kamer had begin april in een motie aangedrongen op de terugkeer van rode diesel. Dit om de hoge brandstofkosten als gevolg van de oorlog in Oekraïne te compenseren. Tweede Kamerlid Wybren van Hage (Groep van Haga) vroeg tijdens een debat op 11 mei; wat de status was van de aangenomen motie over de terugkeer van rode diesel. “Er is geen status voor het invoeren van rode diesel en we gaan dat ook niet doen, want iedereen kan gebruik maken van de accijnsverlaging. Er is eigenlijk geen aparte regeling voor boeren”. Was het antwoord van Minster Liesje Schreinemacher.
Op 1 april 2022 heeft het kabinet een algemene accijnsverlaging doorgevoerd van 11,1 cent per liter diesel.
Prijsverschil rode en witte diesel
Brancheorganisatie Cumela geeft aan dat het fictieve verschil tussen rode en witte diesel per 1 april 10 cent per liter zou zijn geweest. “Voor de afschaffing van de rode diesel op 1 januari 2013 was het accijnsverschil tussen rode en witte diesel 17,2 cent per liter. Indien de rode diesel niet zou zijn afgeschaft, zou in 2022 het fictieve accijnsverschil 21,1 cent per liter zijn, zonder de accijnsverlaging van 11,1 cent per liter diesel op 1 april 2022. Door de accijnsverlaging op witte diesel zou het fictieve verschil tussen rode en witte diesel per 1 april jl. 10 cent per liter hebben bedragen.” Aldus Cumela.
Duitsland en België
In Duitsland geldt een regeling voor boeren, waarbij zij de accijns na het tanken kunnen terugvragen en op deze manier gecompenseerd zijn. In België is nog wel rode diesel te koop.
Bron: Cumela