Met 470.000 bezoekers en 2.800 exposanten uit 52 landen pakte AgriTechnica in de Hannover Messe groter uit dan ooit tevoren. In deze fotoreportage ging de Loonwerker langs een aantal van de aanwezige trekkerfabrikanten die hun topmodellen presenteerden en ook op het gebied van kippers en autonome voertuigen was er veel te zien in Hannover.
New Holland
De compacte T7-300 Heavy Duty komen we op de beurs prominent tegen op de stand van New Holland. Hier in “de luxe” uitvoering, strak in de nachtblauwe metallic lak. De nieuwe T7-300 van 322 pk, 170 liter hydrauliekopbrengst en een hefvermogen van 10.500kg heeft een luxe cabine met daarin het Isobus II boordcomputersysteem. Dat bevat onder meer IntelliSteer, kopakker management en een voorbereiding op gegevensuitwisseling met werktuigen.
Case IH
De PUMA 260 CV XDRIVE rijdt traploos naar 50km per uur en heeft met de boost een maximum trekkracht van 300 pk en is ook een populaire trekker in de Akkerbouw. De CASE is uitgerust met Isobus III en Tractor Implement Management (TIM), zodat werktuigen bepaalde functies van de PUMA kunnen aansturen zoals optimaal toerental, hydrauliekafgifte, aftakas, hefhoogte of differentieelwerking.
Steyr
Het nieuwe topmodel uit de Steyr Terrus serie: de 6340 CVT. Ook een compacte 6-cilinder van 340 pk met een hydrauliekopbrengst van 220 liter per minuut, elf ton hefvermogen en een CVT naar 50km/h. De geveerde vooras en luxe cabine met leren bekleding en een actief geveerde stoel geven een exclusieve uitstraling. De Steyr is voorzien van de Isobus III en TIM protocol en heeft telematische connectie voor diagnose op afstand, wagenpark beheer en het optimaliseren van onderhoud.
Deutz-Fahr
Deutz-Fahr toonde twee nieuwe modellen uit de next generation 6-serie TTV, die vijf modellen bevat. Startend bij de 6160.4 viercilinder van 171 pk (met boost) met als eindmodel de 6180 TTV zescilinder met 192 pk (met boost), die ook als blikvanger van de nieuwe serie opgesteld staat. Beide getoonde tractoren hebben een topsnelheid van vijftig kilometer per uur en een honderdzestig liter hydrauliekopbrengst. Het hefvermogen bedraagt 9700 kilogram.
Alle tractoren uit de serie zijn voorzien van het SDF Isobus Smart Farming Solutions pakket waarmee de moderne akkerbouwer beschikt over alle hedendaagse vereisten voor de precisielandbouw: Waaronder TIM en data uitwisseling via Agrirouter. De afwerking van de MaxiVision cabine geeft een premium beleving. De armsteun is uitgerust met een extra joystick waarmee de hydrauliekventielen zijn te bedienen.
McCormick
McCormick presenteerde de X8 6.240(240 pk) en de X8 6.310 (310 pk) met een nieuwe ‘clever cab’ cabine die veertien procent meer binnenruimte heeft en is uitgerust met special ‘comfortSky” glas waarmee de cabine zes graden koeler blijft in de zon, volgens de fabrikant.
De draaibare, luchtgeveerde stoel heeft climate control. De ergonomie van de bestuurder is verbeterd met het aanbrengen van meer controlehendels in de bedieningsconsole. De deuropening is verbreed en de deur is verder te openen. Ledachterlichten zijn standaard en ook de koelbox ontbreekt niet. Het Alpine sound systeem met 4 speakers kan aan de smartphone verbonden worden via Apple Car Play en Android Auto.
Autonome voertuigen
De KARL, de nieuwe autonome trekker en werktuigendrager van Kuhn is ontworpen voor middelgrote tot grote landbouwbedrijven en valt op door de herkenbare Kuhn kleurstelling. In de toekomst gaan we meerdere zelfstandige robots aan het werk zien op grote oppervlakten. Zoals voor het klepelen van grote oppervlakten maisstoppel AT.
Deze samenwerking tussen AgXeed en Muthing brengt dat hieronder in beeld. Muthing heeft een elektrische frontklepelmaaier voor de autonome werktuigendrager ontwikkeld.
Kippers
Krampe toonde een robuuste veertig kuubs Probody 760 kipper met hydraulische vering. Technisch gezien is een laadgewicht van 22 ton product mogelijk, zolang er niet over de openbare weg gereden wordt. De toegestane aslast bij veertig kilometer per uur is namelijk dertien ton. In combinatie met het eigengewicht van acht ton is het advies is om op de weg maximaal zeventien ton te vervoeren. De diverse hydraulische functies zijn via Isobus aan te sturen.
De Etna 22 hooglosser met meesturende achteras van VGM is niet te missen op de beursvloer. De twee dubbelwerkende cilinders maken het lossen, via de door twee hydromotoren aangedreven rubberen transportband, op een hoogte van 4,5 meter mogelijk. De trekboom is rubbergeveerd. De vier wielen zijn hydraulisch beremd en de kipper is radiografisch te bedienen. De kipper is optioneel naar wens uit te rusten, onder andere met een 1850 millimeter onderstel voor montage van 1700 millimeter hoge banden.
Velgencombinatie van Gruva op New Holland T7.300
Gruva toont een mooie velgenconfiguratie op een New Holland T7-300. Voor het zaaien, frezen of poten op ruggen is deze dubbelluchtconstructie op Alliance Agriflex cultuurbanden een goede optie. Alle banden zijn via het luchtdrukwisselsysteem van Agribrink omlaag te brengen in spanning. De buitenband op de vooras is niet aangedreven en heeft dus vrijloop bij het draaien op de kopakker. Dat vergemakkelijkt het draaien zonder wringen en dat is goed voor de bodemstructuur op de wendakkers.
De binnenste voorwielen zijn makkelijk verstelbaar van 1,50 naar 2,25 meter spoorbreedte, door de banden van links naar rechts te verwisselen en om te draaien. De bolling in de velgen zorgen ervoor dat de banden dan op precies de juiste spoorbreedte komen. Datzelfde kan ook door de bolling in de dubbellucht banden, die is afgestemd op 50 centimeter of 75 centimeter tussenruimte tussen de dubbellucht banden. Ook hier wordt dit gerealiseerd door middel van de ‘links-rechts- omkeer’ procedure. Op die manier is een setje dubbellucht te gebruiken in de teelt van bieten, aardappelen en maïs. Op de foto links is de 50 centimeter montage toegepast en links is de tussenspoorbreedte van 75 centimeter te zien.
Agritechnica in beeld
Lees ook de andere twee Agritechnica reportages van Akkerbouwbedrijf:
Terugblik: Agritechnica 2023 in beeld
Schoffeltechnieken in beeld: wat is er nieuw op schoffelgebied?
Tekst en beeld: Jan Geert Vedelaar