De Fendt 916 Vario generatie 3 van de firma CJ Hoekman vof uit het Zeeuwse Hoedekenskerke werd zes jaar geleden, met zestienduizend uren op de klok, gekocht om meer capaciteit te genereren voor de haakarmcarrier. Sindsdien hangt er een grondkipper aan. Jaarlijks worden er nog een kleine duizend uren op de teller bijgeschreven. De familie Hoekman heeft louter positieve woorden over voor de krachtpatser. Op een aantal kleine reparaties na is er in de afgelopen jaren niks stuk gelopen. De trekker voert voornamelijk transportwerk uit met een twintig ton’s Alasco-grondkipper.
Fendt 916 Vario is ‘betrouwbare youngtimer’
De Fendt 916 Vario wordt in 2016 aangeschaft omdat Hoekman een zwaardere trekker aan de twee-assige haakarmcarrier wil hebben. Achteraf was dat een juiste beslissing omdat de aanschaf van een drie-assige haakarmcarrier niet lang op zich laat wachten.
Intussen heeft het bedrijf twee drie-assige carriers lopen. Hoekman verzorgt het transport van diverse materialen waaronder grond. Naast de bakken beschikt het bedrijf ook nog over twee watertanks. Na de aanschaf van twee nieuwe trekkers, verhuist de Fendt 916 naar de hoek van de schuur. Hij is niet langer meer de hoofdtrekker van het bedrijf.
Jaarlijks nog 1000 uren op de teller erbij
Een Alasco twintig ton’s gronddumper hangt er nu achter om her en der wat klussen te klaren. Desondanks komen er per jaar ongeveer duizend uren bij op de teller. “Voor een derde trekker een mooi aantal uren”, aldus Hoekman.
Geen grote reparaties aan Fendt 916
In de afgelopen zes jaar heeft Hoekman aan de Fendt 916 geen grote reparaties hoeven uit te voeren. Alleen een aantal kleine werkzaamheden zoals de vervanging van een waterpomp en een handremventiel. Bij de vorige eigenaar is wel de versnellingsbak vervangen. Volgens Hoekman is het van groot belang om het onderhoud tijdig uit te voeren. Het reguliere onderhoud en de meeste reparaties worden in de werkplaats van het bedrijf zelf uitgevoerd. Alleen als het te complex wordt kan het zijn dat de dealer erbij geroepen wordt. “Maar dat komt zelden voor”, lacht Hoekman.
Lees verder…
Heeft u ook zelf een machine of werktuig die flink wat uren op de teller heeft? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst en foto’s: Jens Kusters
HET HELE ARTIKEL LEZEN?
Met een abonnement op vakblad de Loonwerker ontvangt u elf keer per jaar het laatste nieuws. De uitgebreide bedrijfsreportages geven daarnaast een goed beeld van de sector. Ontvang hem thuis op de mat!