Ruim voordat de beurs begint is zo goed als alle standruimte verkocht. Bezoekers die op social media laten weten er weer zin in te hebben. De gecombineerde vakbeurs AgroTechniek Holland / Groen Techniek Holland leeft. Beursmanager Willem Bierema weet dat hij een succesformule in handen heeft, maar gaat niet achterover zitten. “Net als de landbouwsector zelf moeten wij vernieuwend werken om relevant te blijven.”
Veruit de meeste standhouders van twee jaar geleden strijken van 11 tot 14 september weer neer op het beursterrein in Biddinghuizen. Veel vertrouwde namen dus, maar zoals elke editie zijn er ook weer nieuwkomers te zien op het 75.000 vierkante meter grote beursterrein naast pretpark Walibi Holland.
Net zoals op de vorige editie, in 2022, worden de vakbeurzen AgroTechniek Holland en GroenTechniek Holland tegelijkertijd naast én geïntegreerd met elkaar gehouden. Met één entreekaart kunnen bezoekers beide beurzen bezoeken. Voor standhouders die zowel in de agrarische sector als de groensector actief zijn, is er een speciaal veld waarin beide werelden samenkomen.
Trouwe standhouders
Beursmanager Willem Bierema merkt veel enthousiasme bij standhouders. “Als ik standhouderslijst van nu vergelijk met die van 2022, dan zie ik dat bijna iedereen er gewoon weer staat. Natuurlijk heb je te maken met fusies, of bedrijven die voor een andere koers kiezen, maar veruit de meeste mensen zien deze beurs als een belangrijk platform.”
De beursmanager weet als geen ander dat beursdeelname voor veel bedrijven niet altijd vanzelfsprekend is. “In de landbouwmechanisatiebranche in de Benelux loopt het op dit moment redelijk. Maar in andere landen hebben ze wat meer last van hoge rentes, lage graanprijzen etcetera. Dat maakt dat fabrikanten qua marketingeuro’s de broekriem aanhalen. Gelukkig blijven ze onze beurs belangrijk vinden.”
Het relationele aspect en beleving
Meer dan alleen verkooptargets Het meeste nieuws en informatie is tegenwoordig digitaal onder handbereik. Wat maakt het dan nog interessant om naar een beurs te gaan? Bierema: “een beurs draait vooral om het relationele aspect. Het is die hand die geschud wordt met een vaste zakenpartner. Die eerste glimlach bij een nieuw contact. Een beurs draait om zoveel meer dan alleen maar kennisuitwisseling en verkoopdoelstellingen. Het is ook beleving. Alle zintuigen worden geprikkeld. Een beurs is zo belangrijk voor onderhoud van je netwerk en uitbreiding ervan. We zien ook wel dat bedrijven eigen events organiseren. Dat is heel interessant, maar je bereikt vooral je bestaande clientèle. Op een vakbeurs spreek je weer nieuwe mensen.”
Vernieuwend en actueel
Voor veel mensen in de agro- en groensector is (vrije) tijd een schaars iets. Hoe zorg je dat ze toch gelegenheid blijven nemen om naar een vakbeurs als die in Biddinghuizen te gaan? “Het scheelt dat wij zo groot zijn. Hoe groter, hoe aantrekkelijker. Je vindt bij ons alles. Daarnaast blijven we vernieuwen en inspelen op actuele thema’s. Bijvoorbeeld met onze drie kennispaviljoens”, vertelt Bierema. In de paviljoens worden innovatieve oplossingen voor actuele onderwerpen in de agrarische en de groensector gepresenteerd.
Bijna vanzelfsprekend wordt er in één van de paviljoens aandacht besteed aan uitdagingen op het gebied van mest. In dit paviljoen, met de toepasselijke naam Panorama Mestdag, presenteren prominente fabrikanten hun mogelijkheden om het mestvraagstuk op te lossen en zelfs om te zetten in kansen om er geld mee te verdienen. Bierema kijkt met grote bewondering naar dit initiatief. “Ik zit sinds 2010 in de organisatie van vakbeurzen, maar ik heb al die tijd nooit zo’n daadkrachtig collectief gezien. Leden van Fedecom afdeling Veehouderijtechniek slaan met elkaar op de trom om te laten zien dat we het mestprobleem te lijf kunnen door te innoveren in plaats van saneren.
We bieden tijdens de beurs guided tours aan aan politici en andere beleidsmakers. Ook hen hopen we zo te informeren en te enthousiasmeren over de oplossingen die de sector zelf heeft om de doelstellingen te behalen.”
Te land, ter zee en in de lucht
De twee andere kennispaviljoens staan in het teken van Autonome agrotechniek en van Schoon en Emissieloos bouwen. “Met Autonome Agrotechniek gaan we te land, ter zee en in de lucht”, belooft Bierema. “Het gaat van zelfrijdende machines tot geautomatiseerde druppelirrigatie tot inzet van drones. Het mooie van alle technieken die getoond worden, is dat het geen futuristische vergezichten zijn, maar innovaties die al echt in de praktijk werken.” Volgens de beursmanager neemt precisielandbouw en robotisering de komende jaren een vlucht en dat gaat we ook terugzien op de beursvloer in Biddinghuizen. “Natuurlijk, die grote trekkers van 400 PK en meer, die blijven wel komen. Maar daarnaast komt er een hele zwerm aan kleine, slimme machientjes die met elkaar het werk van een hele grote trekker kunnen doen.”
Schoon en Emissieloos Bouwen
Het paviljoen Schoon en Emissieloos Bouwen is ook zo’n voorbeeld van toekomstgerichtheid op de vakbeurs. In dit paviljoen, vooral gericht op de groensector, draait het om de inzet van technieken die helpen om als sector projecten te realiseren met zo min mogelijk uitstoot. “Hoe kun je fossiel vervangen door elektrisch, wat komt er kijken bij de inzet van waterstof? In de groensector zijn al veel stappen gezet qua duurzaamheid. Van kleinere machines is vaak al een accuvariant beschikbaar. Nu zie je ook grote jongens die elektrisch worden en deze trend zal zich doorzetten als de capaciteit van accu’s verder toeneemt”, voorspelt Bierema.
In de open lucht en toch overdekt
Het feit dat het evenement in Biddinghuizen in de open lucht plaatsvindt, geeft het extra cachet. Zo is er ook ruimte voor een ATV-testparcours waarop bezoekers zelf deze voertuigen kunnen testen. Succes van een buitenbeurs is echter wel mede afhankelijk van het weer. “Dat kan ook weer twee kanten uitwerken”, weerlegt Bierema. “Bij nat weer gaan de meeste agrariërs ook niet op het land aan het werk, waardoor een dagje naar de beurs eerder in het vizier komt. En hoewel we een buitenbeurs zijn, is er onder dak ook heel veel bij ons te zien. We hebben ook heel veel overdekt. We zijn zelfs de grootste afnemer van tenten in heel Nederland”, besluit hij.
Tekst: Gerben Hofman
Beeld: Gerben Hofman en Fedecom Fairs