New Holland Agriculture lanceert een belangrijke upgrade van de T7 met lange wielbasis (LWB) in de vorm van een nieuwe voorasophanging.
Nieuwe vooras en besturing, precisie tegen hoge snelheden
De nieuwe vooras is bedoeld om het leven van de gebruiker eenvoudiger te maken bij hoge rijsnelheden. De combinatie van de nieuwe geometrie van de as, naaflagers met weinig frictie en een nieuwe hydraulische besturing geven de bestuurder uitstekende feedback en controle. De automatische centrering, die ingebouwd is in de as, beperkt stuurcorrecties zo veel mogelijk, vooral bij hoge snelheden, zodat de bestuurder minder snel moe wordt.
Verbeterde TerraGlideTM voorasophanging met ‘Skyhook’-logica garandeert stabiliteit en meer comfort
Tegelijk heeft de voorasophanging van de tractor ook een grote aanpassing gekregen. Om de prestaties te verbeteren bij uiteenlopende voorasbelastingen op een tractor, is een nieuwe regelklep met dubbele accumulatoren toegevoegd. Bij het meten van de trilling van het chassis in situaties waarbij de tractor achteraan een zwaar werktuig trekt , levert de vernieuwde Terraglide voorasophanging een verbetering van 11% op ten opzichte van het huidige ontwerp.
De T7 LWB maakt gebruik van het “Skyhook”-concept voor de ophanging. Dit actieve systeem, dat doorgaans te vinden is op sportauto’s, is erop gericht de tractor steeds stabiel te houden, ongeacht de externe krachten. Deze krachten zijn meestal een werktuig dat omhoog of omlaag wordt gebracht, of het remmen of accelereren van de tractor, acties waarbij gewicht van en naar de vooras kan worden overgedragen, wat instabiliteit kan veroorzaken. De logica van de T7 is om de ophanging tijdelijk te verstijven bij het remmen,accelereren of het bedienen van de driepuntshef. De aangepaste T7 weegt zelfs het werktuig achteraan om te bepalen hoe stijf de ophanging moet zijn, om zeker niet te veel te veren bij hoge snelheden. Een snelheidsmeter in de neus van de tractor bewaakt elke beweging van het chassis, veroorzaakt door oneffen oppervlakken, en past de demping van de ophanging voortdurend aan. Deze geavanceerde besturing levert een erg stabiel voertuig op. Voor de bestuurder betekent dit meer veiligheid en comfort.
Afhankelijk van de voorkeuren van debestuurder kan de ophanging worden ingesteld in de modus Soft, Normal of Hard, met meer verschil tussen de instellingen dan bij de huidige ophanging.
Nieuwe CustomSteerTM besturing met variabele ratio voor moeiteloos manoeuvreren
Voor modeljaar 2018 brengt CustomSteerTM het unieke concept van de besturing met variabele ratio naar de T7-modellen. De bestuurder kan het aantal omwentelingen van het stuurwiel aanpassen om de asnaven van eindaanslag naar eindaanslag te draaien. Er is keuze tussen drie instellingen, van één enkele omwenteling van het stuurwiel, 1:1, tot 2:1 en 3:1. Op tractoren met de IntelliViewTM IV-monitor kan de bestuurder zijn eigen verhouding kiezen en zelfs een verschillende verhouding voor vooruit en achteruit.
Gebruikers zullen de voordelen van CustomSteerTM merken bij tal van verschillende taken, zoals manoeuvreren tijdens voorladerwerkzaamheden of sneller draaien met minder inspanning op korte kopakkers tijdens het ploegen. Tegelijk maakt de sportieve instelling 1:1 in de achteruit het mogelijk om gemakkelijk te sturen bij het achteruitrijden met een aanhanger. Voor ultieme controle over de besturing kunnen de overbrengingsverhoudingen automatisch worden gewijzigd met het programma voor draaien op kopakkers, HTS II. Een overbrengingsverhouding voor het werk, een andere voor draaien op de kopakker, nog een andere voor achteruitrijden, en dat allemaal automatisch.
Voor veiligheid bij hoge snelheden wordt elke gekozen ratio geleidelijk aangepast naarmate de snelheid stijgt, en dit tot 26 km/u.Bij het vertragen wordt CustomSteerTM automatisch opnieuw ingeschakeld.
Verbeterde voertuigcapaciteiten voor meer laadvermogen
Daarnaast heeft de T7 LWB een hogere voertuigcapaciteit gekregen, wat het bruto voertuiggewicht betreft, van maar liefst 14.000 kg, wat een hoger laadvermogen oplevert.
Aangepaste instrumenten voor duidelijkere informatie
De console vooraan is vernieuwd met een aangepast instrumentenpaneel, met witte achtergrondverlichting en blauwe wijzers voor de meters. Nieuwe intuïtieve afbeeldingen op de IntelliView IV-monitor illustreren de selecteerbare hogere of lagere motorwaarden die voor de werklimieten van de Auto Command-transmissie kunnen worden gekozen.
Bestuurders die een bepaalde activiteit nauwgezet willen opvolgen, kunnen met de camera-ready optie maximaal drie camera’s aansluiten achteraan de cabine, waarvan de beelden kunnen worden weergegeven op het IntelliView-scherm.
Model T7 LWB |
Max. pk EPM |
Nominaal vermogen pk |
T7.230 |
225 |
180 |
T7.245 |
245 |
200 |
T7.260 |
260 |
220 |
T7.270 |
270 |
240 |
Bron: New Holland