De komst van de 205 pk sterke Fendt 700 Varia Electric is een volgende stap in het pionierswerk dat G.M. Damsteegt bv uit Oud-Alblas op het gebied van elektrificering zet. Voor de machineverhuurder uit Zuid-Holland is de Fendt Electric niet de eerste sprong op dat gebied. Het wagenpark zit voor een groot deel aan de stekker, er draait een elektrische Hyundai HW140E elektrische mobiele kraan en er is een elektrische Conver C86S-schuifboot. Ook worden er twee rupskranen omgebouwd. “Het is misschien een gok, maar het is een weg die we bewust inslaan en een ontwikkeling die we niet gaan stoppen.”
“Dit is toch een knap staaltje werk”, wijst eigenaar Martien Damsteegt van G.M. Damsteegt naar de rupskranen, die in de eigen werkplaats worden omgebouwd. Gesteund door een subsidie, het specialisme van de monteurs en een goed uitgedacht plan met een externe partij is resultaat naar behoren. Het zoemende geluid van de elektromotor stemt tot dusver tevreden. Eén van de monteurs van het bedrijf is bovendien bezig met het maken van een frame, zodat de graafmachine straks een extra accu mee kan nemen. “We moeten niet te vroeg juichen, we moeten de machines nog in het werk zien, maar stel dat het lukt.. We moeten de instellingen nog finetunen en dan kunnen ze straks een dag het veld in.”
![Damsteegt1.750](https://www.deloonwerker.nl/content/uploads/sites/4/2025/01/Damsteegt1.750.jpg)
Vonkelnieuwe Fendt 700 Varia Electric
Ondertussen is op dezelfde ochtend de vonkelnieuwe Fendt 700 Varia Electric door Abemec afgeleverd. Ook een machine die met een subsidie is aangeschaft. Anderhalf jaar geleden is de knoop doorgehakt. Er is een nieuwe medewerker aangenomen, die met de Fendt aan de slag gaat. “Het is een wat oudere jongen, waarvan we weten dat hij zijn nonchalance al van zich af heeft geschud. De kracht van een machine valt of staat met diegene die er mee werkt.”
Voor het trekkerconcept is in de basis gebruik gemaakt van een Fendt 720 van de nieuwe generatie (ONE). Door de Vario te behouden is een elektrische trekker gebouwd zonder fundamentele aanpassingen aan het basismodel. De trekker kan zelfstandig elektrisch rijden met een intern accupakket van zeventig kiloWattuur. Hiermee kan men naar de werklocatie met laadpaal toe rijden, waar eenvoudig en snel een grotere accu (honderdveertig kWh powerbox) aangekoppeld kan worden. Zodra de powerbox leeg is, kan die vlot gewisseld worden voor een tweede powerbox. De machine kan hierdoor worden gebruikt, terwijl de accu aan de lader staat.
Een stukje pionieren
“Ik heb altijd geroepen dat het elektrisch materieel te duur is, maar wat is te duur? De eerste Tesla’s waren eerst ook duur, maar zijn nu een stuk goedkoper. Aan de andere kant moet er nog wel wat gebeuren. Een kraanombouw kost namelijk zomaar 700.000 euro. We importeren inmiddels mobiele graafmachines uit China voor 350.000 euro. Wij hebben nu het voordeel dat we zelf kunnen ombouwen. Dit zorgt er voor dat we ook meer accucapaciteit kunnen realiseren en daar het verschil kunnen maken. We moeten natuurlijk voorkomen dat een machine aan de stekker hangt, terwijl die aan het werk moet.”
![Damsteegt2.750](https://www.deloonwerker.nl/content/uploads/sites/4/2025/01/Damsteegt2.750.jpg)
In de aannemerij is het advies om pas te investeren in een elektrische machine als je werk met elektrische machines op contract hebt. “Je kunt dan afwachten en misschien hopen dat het jouw deur voorbij gaat. Wij kiezen daar als verhuurbedrijf niet voor en hopen dat aannemers aanhaken omdat we mogelijkheden binnen ons machinepark hebben. Het is inderdaad een stukje pionieren en het betekent ook iets meer risico voor ons. Voor de Fendt Electric hebben we werk en die kan dus ook meteen aan de slag. Zo kan de trekker zich bewijzen in de praktijk. De vraag is, word je zenuwachtig als jouw investering van bijvoorbeeld 750.000 euro straks aan de kant staat en er geen werk is. Het is een groot vraagteken, maar we zijn een weg ingeslagen en ik zie het ook als een ontwikkeling die niet te stoppen is.”
Elektrisch wagenpark
G.M. Damsteegt investeerde al eerder in een elektrisch wagenpark. Er rijden ook waterstofauto’s van Damsteegt rond. Zo kan het personeel in ieder geval op de plekken komen, waar het niet meer toegestaan is om je met fossiele brandstoffen te bewegen. Dit gaat zonder problemen. “Het personeel geeft zelfs aan dat ze het fijn vinden rijden.”
![Damsteegt3.750](https://www.deloonwerker.nl/content/uploads/sites/4/2025/01/Damsteegt3.750.jpg)
Het gebruik van elektrische machines moet groeien. Volgens Martien Damsteegt hangt het succes vooral af van de inzetbaarheid van de energiebron. “Als je steeds moet laden en daardoor stilstaat dan gaat de sympathie voor emissieloos werken er ook snel af. Vandaar dat we heel bewust kiezen voor een frontblok zodat we vlot accupakketten kunnen wisselen.”
“Het is afwachten. Wij hebben natuurlijk ook niet alle wijsheid in pacht. Toch menen we wel dat de emissieloze uitdagingen ons ook kansen biedt. Zo vergt elektrisch, naast de mindere milieubelasting en besparing op brandstoffen, over het algemeen ook minder onderhoud. Dankzij subsidies en fiscale voordelen moet het mogelijk zijn om elektrische variant voor de prijs van een normale trekker aan te schaffen. In mijn bewoordingen is dat nog steeds veel te duur. Misschien dat partijen het ombouwen onder de kostprijs moeten aanbieden om een beweging op gang te krijgen en het verschil vlot te trekken. Maar ik snap dat dat ook lastig is. En als je blijft roepen dat iets te duur is, dan gebeurt er ook niets. Daarom zetten wij binnen ons machinepark en binnen onze mogelijkheden de stap. Zolang de machine-inzetbaarheid hoog is, dan heb ik vertrouwen dat elektrificering verder gaat groeien.”
Tekst en beeld: Martin de Vries
Hét vakblad voor de agrarische loonwerker
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit vakblad de Loonwerker gelezen. Ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
Vakblad de Loonwerker behandelt vaktechniek, gebruikerservaringen en visies van fabrikanten en collega’s in terugkerende rubrieken zoals ‘Machine in de kijker’ en ‘Loonwerker in beeld’. Het beschrijft de laatste ontwikkelingen in trends van de sector waarmee het een onmisbaar vakblad is voor de agrarische loonwerker.
Shop direct een jaarabonnement of bekijk alle mogelijkheden via deloonwerker.nl/abonneren.
Vakblad de Loonwerker is een uitgave van Prosu.