De Fendt 916 bij Loon- en Grondverzetbedrijf Wesselink uit Twentse Manderveen heeft dit jaar de grens van twintigduizend werkuren gepasseerd. Ondanks dat er meer trekkers bij het bedrijf flink wat uren op de tellers hebben, is Gijs Wesselink vooral trots op het feit dat deze 916 in 2003 nieuw is aangeschaft en er nog altijd de eerste Vario-bak in ligt. “Aangeschaft om voor een mesttank te rijden, maar al snel een echte allrounder geworden, die echt niet wordt gespaard.”
Als landbouwmechanisatiebedrijf Niemeijer uit het nabij gelegen Langeveen dealer was geweest van John Deere, dan waren de trekkers van Loon- en Grondverzetbedrijf Wesselink waarschijnlijk groen-geel gekleurd geweest. Toch is het Fendt geworden en draaien er 22 bij de Twentse familieonderneming. “Misschien duurder in aanschaf, maar de inruilwaarde is ook hoger”, stipt Gijs Wesselink aan. Zelf rijdt hij nu vaak met veel voldoening in de Fendt 916. “Er zijn inmiddels trekkers met wat meer comfort, maar wat wil je? Dat geluid, een pluimpje, dat is natuurlijk fantastisch.”
Fendt 916 aangeschaft voor mesttank
De Fendt 916 is gebouwd in 2002 en kwam als nieuw op het loon- en grondverzetbedrijf. “Aangeschaft voor de getrokken mesttank en dat is ook gebeurd.” Ondanks een vaste chauffeur zijn de werkzaamheden in de loop van de tijd wel enorm verschillend. Al vrij snel ging de Fendt ook het gras in. “Toen de Vervaet-zelfrijder de mesttank kwam vervangen kreeg de 916 het wat rustiger. We kochten er in de loop van de tijd ook een twintig kuub Schuitemaker bij, waar de 916 voor kwam te staan. Daar had de trekker meer moeite mee. We hebben ‘m toen laten chippen naar 230 pk en sindsdien gaat het prima.”
Veel uren op de teller is meer regel dan uitzondering bij Fendt
Dat meerdere Fendt-tractoren bij de loonwerker flink wat uren op de teller hebben is geen toeval. Zo is er een 924 met 22.600 uren. “Veel andere merken halen de twintigduizend uren niet eens, maar Fendt heeft zulke goede series gemaakt dat we veel vertrouwen hebben in het merk. Wij kopen een trekker meestal als nieuw en rijden die helemaal af. Natuurlijk verdient de investering zich na een bepaald aantal uren zonder noemenswaardig onderhoud terug, maar de clue is om de trekker pas weg te doen als die veel geld gaat kosten.”
Extra liefde door vaste chauffeur
De 916 is altijd de trekker van Haiko Busscher geweest. In 2015 is er een nieuwe Fendt 930 aangeschaft en dat is zijn vaste trekker geworden. “Inmiddels is de 916 de trekker die ik het meest bestuur.” Het geheim achter de uren zit ook in de vaste chauffeurs van de trekkers. “Onze overtuiging is dat onze mensen met eigen trekkers rijden, iemand ook gek wordt van de machine. Dan gaan ze even een keer extra wassen en vaker onderhoud plegen. De liefde resulteert er in dat de trekkers er bij ons er allemaal strak uit zien.”
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Michel Velderman en Loon- en Grondverzetbedrijf Wesselink
HET HELE ARTIKEL LEZEN?
Je leest een deel van een artikel uit het vakblad de Loonwerker. Nieuwsgierig naar het hele artikel?