De Maxtron van loonbedrijf Firma Jakobs uit Geijsteren kon voor rooiwerkzaamheden in opdracht van een akkerbouwer in Limburgse Swolgen een dag worden uitgezet. Het werk wordt voor even overgenomen door de Rexor 6200 Platinum, de vernieuwde uitgave. Ogenschijnlijk gaat het om details, toch zorgen verbeteringen aan de nieuwe bietenrooier groot zijn.
Evax BV uit Grashoek heeft de mogelijkheid voor de demo door Grimme met beide handen aangegrepen om de voordelen van de talrijke noviteiten en doorontwikkelingen in de praktijk te tonen. “We willen flink de nadruk leggen op het feit dat wij premiumpartner zijn. Ieder machine willen we kunnen demonstreren”, legt verkoopadviseur Jac Driessen van Evax uit.
Eén van de aanpassingen aan de vernieuwde uitvoering van de bietenrooier is de ringelevator. “Door langzamer te draaien kun je dertig procent meer verwerken”, verklaart verkoopadviseur Otto Strijk van Grimme Nederland. Jac Driessen vult hem aan. “Het concept gaat uit van een soort bouwwijze tassen die voor meer doorvoercapaciteit en productvriendelijk transport naar de bunker zorgen.” Een roterende as voorkomt loof- en grondopbouw tegen de elevator.
Smalle bunker geeft zicht op losarm
De bieten komen in de bunker, die ook qua vorm is verbeterd. “Smaller, zodat de chauffeur beter zicht op de losarm heeft. Door het gebruik van rekken heeft de bunker met dertig kubieke meter, oftewel twintig ton dezelfde capaciteit”, vertelt Strijk. Door een sensorgestuurde verdeelvijzel wordt de bunker gelijkmatig en volledig gevuld. Door het automatisch sturen van de dwars- en lengtebodemketting verloopt het losproces ontspannen en snel. De losband heeft een dubbele knik aan de kop wat het lossen verbetert. Bovendien maakt dit het inklappen van de losband mogelijk tot ver in het midden van het voertuig, zodat het zwaartepunt wordt geoptimaliseerd.
De Rexor is uitgevoerd met drie reinigingszonnen met traploze snelheidsverstelling. “De positie is iets gewijzigd. Als de rooier links- of rechtsom knikt, houdt die dezelfde doorgang onder alle rooiomstandigheden”, stipt Driessen aan. Door innovatief management kunnen de geleideroosters tot tachtig procent sneller worden verwisseld naar geveerde tanden.
De nieuwe Claas-cabine biedt het voldoende ruimte om optimaal zicht te hebben op de beelden van de zeven camera’s bij de zeefband, losband, rooiwielen, reinigingszonnen, ringelevator, bunker en voor het achteruitrijden. De rooier heeft een Fase 5-dieselmotor van Mercedes-Benz. “Een prachtige machine waarbij opvalt dat die met 600 pk met zo’n laag toerental loopt.”
Het ontbladeringssysteem FM300 is een andere. “Dubbele poetsrasters en rubberen poetsen zorgen er voor dat we niets van de bieten afsnijden”, aldus Driessen, “Het minimaal afkoppen speelt hier en in de veengebieden. In het westen veel minder. Dat komt omdat een bestuurder van het voormalige Covas ooit in een ledenvergadering heeft gezegd dat deze manier van werken meer tonnen in de hoop oplevert. Toen werd Grimme met naam en toenaam genoemd. Dat heeft qua populariteit absoluut geholpen.”
Tekst en foto’s: Martin de Vries