Dewulf, specialist op gebied van rooitechnologie voor aardappelen en wortelen, heeft de huidige Kwatro, 4-rijige zelfrijdende aardappelrooier, voor 2016 ingrijpend veranderd. Zonder te wijzigen aan het concept wat de rooier zo succesvol maakt, werd aandachtig geluisterd naar de professionele gebruiker in het veld. Daarmee luidt Dewulf de tweede generatie van de Kwatro in.
Dewulf blijft trouw aan het concept van het kwalitatief frontaal rooien. Doordat de rooi-unit voor de rupsen gepositioneerd is, blijven de aardappelruggen ongeschonden en heeft de rooier een uitmuntende stabiliteit. Hierdoor is men in staat om ook in natte omstandigheden langer door te rooien. De rooi-unit is uitgerust met een elektrische dieptecontrole aan de hand van 2 slepers (ADC), aparte rooischaren en grote hydraulisch aangedreven schijven. De rooi-unit wordt ondersteund door een robuust systeem van steunrollen en automatische drukcontrole (APC). Aan de hand van slepers tussen de ruggen, volgt de rooier automatisch de rijen (DAS). Een diabolokit blijft optioneel mogelijk.
Loofklapper
Een eerste belangrijke aanpassing vinden we bij de integraalloofklapper. Deze heeft een verbeterde klepelverdeling gekregen. Hierdoor wordt de zuigkracht opmerkelijk opgeschroefd. De kap van de loofklapper is grotendeels vervaardigd uit kunststof waardoor aanklevende grond vermeden wordt. De elektrische dieptecontrole met 2 slepers volgen feilloos de ruggen waarbij een perfecte verpulvering gegarandeerd wordt. Optioneel kan men kiezen voor een loofklapper met zijdelingse afvoer.
Meer zeefoppervlakte, betere reiniging
Onderhuids heeft de Kwatro opmerkelijke aanpassingen ondergaan. De zeefweg bestaat uit een opeenvolging van een graafmat en twee zeefkettingen zonder vernauwingen. Hierdoor stijgt het zeefoppervlak met maar liefst 11%. Voortaan maakt de Kwatro gebruik van een korte graafmat. Samen met de brede en onbelemmerde doorstroming in de machine, kunnen ook zeer hoge rijsnelheden worden verwezenlijkt tijdens de oogst. Een optionele rotatieve klopper in de graafmat zorgt voor extra zeefcapaciteit. De daaropvolgende zeefband is uitgevoerd met twee excentrische kloppers. Na deze zeefband is er een vlot verstelbare loofrol voorzien, die dusdanig meer loof kan verwerken. In de laatste zeefband is er nog een excentrische klopper voorzien. DSC zorgt voor synchronisatie van de snelheid van de zeefbanden met de snelheid van de rooier. De zeefbanden hebben in het midden een plaat die het mogelijk maakt om ook slechts twee rijen te rooien. Een hydraulisch aangedreven loofscheider vermijdt hier ophoping van loof.
Na het zeven komt de productstroom terecht op de egelband die een eerste, intensieve reiniging voorziet. Daarna komen de aardappelen op de reinigingsmodule Flexyclean®, die reeds bekend is van de RF3060. Dit is een gepatenteerd variabel by-pass-systeem in combinatie met een reinigingsmodule die perfect inspeelt naargelang de omstandigheden. Via de Flexyclean® is de mate waarin de aardappelen over de reinigingsmodule komen traploos instelbaar en blijven valhoogtes tot een minimum beperkt. Hierna worden de aardappelen over de volledige breedte van de ringelevator verdeeld met de 3-delige verdeelband. De ringelevator is uitgerust met actieve zijwanden die de aardappelen beschermen tegen beschadiging. Bovenin is het mogelijk om in de afvoerband een reinigingsmodule te integreren.
De voordelen van een grote bunker
De Kwatro heeft een 17,5 m³ grote bunker. Deze biedt een belangrijk voordeel bij het doorsteken van lange percelen met een hoge opbrengst. De 1-delige bunker maakt het mogelijk de volledige bunker snel te lossen of al rijdend te lossen. De rooier is uitgerust met een automatische hydraulische spanner waardoor de bunkerketting altijd de gewenst spanning heeft en zo minder onderhevig is aan slijtage.
Opmerkelijke gewichtsbesparing, verhoogde wendbaarheid
De uitgekiende gewichtsverdeling samen met een gewichtsvermindering tot meer dan 15% en het optioneel superbreed achterwiel (Mitas 1250/50R32) zorgen voor een perfect egale bodem na het rooien met een minimale verdichting. De stuuruitslag achteraan is vergroot tot 60° die de rooier opmerkelijk wendbaar maken, zelfs op de kleinste percelen. De trekkracht kan per rupsband/wiel worden aangepast zodat er haast altijd kan gerooid worden, zelfs in de slechtste omstandigheden en weertypes.
Ergonomie in en rond de cabine
Met de royale Claas-cabine heeft Dewulf een riante werkomgeving gecreëerd waarbij de chauffeur centraal staat. De rijervaring is subliem dankzij een uitstekend zicht op de rooi-unit. De 2 control-units voor het rooi- en rijgedeelte en een joystick verschaffen de chauffeur alle luxe en eenvoud om de rooier te bedienen. De productstroom is te volgen via een 12-tal camera's en 3 schermen. De trap naar de cabine is voortaan hydraulisch opklapbaar met een simpele druk op de knop.
Krachtige motor, lager verbruik
De Kwatro is uitgerust met een Scania DC13 Stage IV van 500 pk en valt binnen de MIA/VAMIL regeling in Nederland. De koeler werkt onafhankelijk van de motor en biedt zo meer vrijheid in toerental. De motor voldoet aan de meest strenge eisen op gebied van emissienormen. Het toerental wordt op de weg beperkt tot 1.550 rpm en het normale werkbereik ligt tussen 1.250 rpm en 1.750 rpm (afhankelijk van de noden). Op deze manier worden grote prestaties aan een lager verbruik verwezenlijkt. Het dwars plaatsen van de motor heeft voor meer toegankelijkheid gezorgd. De dagelijkse controles en het tanken kunnen hierdoor heel eenvoudig en snel gebeuren. Zo verliest men een minimum aan tijd in de meest kritieke oogstperiode.