Naast de voorstelling van de Trion-maaidorser en de update aan de Quadrant-balenpers deed Claas nog een derde aankondiging tijdens de persvoorstelling op vijf augustus. De zwaarste Torion-wielladers krijgen meer capaciteit terwijl er in de middelgrote Torion-serie een krachtig model bijkomt.
De zwaarste Torion-wielladers zijn de Torion 1812 en 1914. Zij krijgen meer motor- en hefvermogen wat meteen ook resulteert in meer overlaadhoogte. Als gevolg van deze update wijzigen de typeaanduidingen in respectievelijk Torion 1913 en 2014.
Nieuw ontworpen voorchassis en laadarm
De nieuwe modellen kregen een wielbasis die tien centimeter langer is omdat het voorchassis en de laadarm beide een nieuwe constructie kregen. Door de langere laadarmen bedraagt de hoogte van het draaipunt van de laadbak nu 4m15. Er kan een overlaadhoogte van 4m70 bereikt worden. Tijdens de werkzaamheden zorgt het hogere bedrijfsgewicht van 18,5 ton bij de Torion 1913 en 19,6 ton bij de Torion 2014 voor een optimale gewichtsverdeling en maximale veiligheid. Ook het maximale hydraulisch vermogen nam toe tot 290 liter per minuut. Omdat het hefvermogen en bedrijfsgewicht werden aangepast, werd ook het motorvermogen aangepast om dynamische laadcycli te kunnen garanderen. De vermogens bedragen nu respectievelijk 222 pk voor de Torion 1913 en 249 pk voor de Torion 2014. Het maximumvermogen wordt al bereikt bij 1150 toeren per minuut.
Torion 1511 P toegevoegd aan middelgrote Torion-serie
De middelgrote Torion-serie bestond reeds uit drie modellen: de Torion 1177, 1410 en 1511. Daar voegt Claas nu de 1511 P aan toe die over meer motorvermogen, meer koppel en een krachtigere rijaandrijving beschikt. De P staat niet voor niets voor Power. Claas stelt dat dit model dan ook bij uitstek geschikt is voor het inkuilen en het laden van strobalen. Het nieuwe model heeft veertig pk meer in huis dan de Torion 1511 en komt uit op 228 pk. De DPS-zescilindermotor van 6,8 liter voldoet aan de Stage V-emissienorm. De 1511 P heeft een maximumkoppel van 900 Nm bij 1600 toeren per minuut en heeft een variabele ventilatorregeling van 100 tot 1050 toeren per minuut. Verder kan de klant optioneel kiezen voor een extra grote dieseltank van 310 liter en omdat de motor ver aan de achterzijde is ingebouwd, is er een goede gewichtsverdeling. Het bedrijfsgewicht bedraagt zelfs 300 kg minder dan dat van de Torion 1511.
Meer rijdynamiek
Een grotere oliepomp zorgt voor meer rijdynamiek terwijl Smart Roading zorgt voor brandstofbesparing bij topsnelheid. Er zijn drie snelheidsbereiken waardoor men steeds met een optimale overbrenging rijdt. Er zijn banden mogelijk tot maat 750/65 R26 en de twee aandrijfassen met zelfblokkerende differentieelsloten zorgen voor het behoud van een goede tractie in alle omstandigheden. Doordat de spatborden van de voorwielen naar binnen kunnen worden geschoven, heeft de chauffeur steeds een goed zicht op de wielen, bijvoorbeeld in een sleufsilo.
Ook vernieuwingen bij de Torion 1177, 1410 en 1511
Het is uiteraard mogelijk de Torion 1511 P uit te rusten met dezelfde opties als de andere drie modellen. Voor die modellen komen er vanaf het productiejaar 2022 nieuwe uitrustingen en functies beschikbaar. Enkele hiervan zijn een optionele joystickbesturing, een nieuw weegsysteem en bandenspanningscontrole op de terminal.
Tekst: Seppe Deckx Beeld Claas