Geen klassieke afschuifwagen
De ASW 281 Taurus is de tandem-variant met een inhoud van 45 kuub. Fliegl introduceert ook een tridem van vijftig kuub waterinhoud, de ASW 391 Taurus. Volgens vertegenwoordiger Jan Meerkerk van Benelux-importeur Ludo Pauwels uit het Belgische Beerkerke kan de Taurus-serie als ‘pure transportwagens’ worden getypeerd. “Deze afschuifwagens kunnen niet verder worden uitgebouwd worden met een meststrooiunit of een overlaadvijzel, zoals we dat kennen van de klassieke afschuifwagens van Fliegl”, stipt hij aan, “Dat geeft als resultaat dat de Taurus zeer scherp geprijsd op de markt gebracht wordt en voor de eindgebruiker nog interessanter is geworden.”
Veiligheid op de weg
Beide modellen zijn standaard uitgerust met tal van opties om de veiligheid op de weg te garanderen. Denk aan led-lampen, extra verlichting boven in de achterdeur, kunststof spatborden en hydraulisch opklapbare bumper. De wagens zijn standaard uitgerust met hydraulische vering van BPW voor een hoge stabiliteit op de weg en op de kuil.
“Geschikt voor transport van alle landbouwproducten”
“Andere voordeel is dat je zeer snel kunt lossen door middel van het afschuifsysteem, zodat je ook altijd een volledig lege wagen hebt als het kopschot achterin staat.” In de bak zitten geen draaiende delen en is volledig gegalvaniseerd. “Geschikt voor transport van alle landbouwproducten. Denk aan mest, compost, gras, mais, aardappelen, bieten, noem maar op.”
Samen persen voor meer laadvermogen
“Door de vracht samen te persen, wordt er wel tot zestig procent meer laadvermogen gecreëerd. Ook is er geen omvalgevaar tijdens het lossen. Af fabriek zijn er zijn verschillende afdeksystemen beschikbaar zoals de Fliegl speedcover. Dit is een net dat van voor naar achter over de wagen wordt getrokken. Ook is de Fliegl Toplift Light beschikbaar, een hydraulisch klapdak met gaas.”
Fliegl produceert in het Duitse Mühldorf am Inn gemiddeld twaalfhonderd afschuifwagens per jaar. De Taurus werd afgelopen najaar door de fabrikant al op de Agritechnica in Hannover aan het publiek getoond.
Tekst: Martin de Vries
Foto’s: Fliegl