Michelin presenteert de nieuwste generatie geconnecteerde beheersystemen voor de mijnbouw: MEMS®4. Het huidige aanbod van Michelin wordt omgezet naar een compleet monitoring- en rapportageplatform voor banden en voertuigen, waarbij ook een analyse van de cyclus van de voertuigen is inbegrepen. Deze verbetering was met name mogelijk door toevoeging van data van een versnellingsmeter en real-time GPS data.
MEMS®4 is het enige TPMS-systeem op de markt dat, via een uniek serienummer van de band, in staat is om data van een individuele band te registreren. Het maakt gebruik van een verbeterd instrument om gegevens te verzamelen (die zijn uit te lezen met Adroid toestellen) en is verbonden met een nieuw web-based software platform. MEMS®4 wordt zowel te koop als te huur aangeboden. Het heeft een nieuwe zender/ontvanger en een actieve antenne om te kunnen werken met uiterst betrouwbare sensoren. De data worden in real time naar de chauffeurscabine en de controlekamer van de mijn gestuurd.
De grootste doorbraak was mogelijk dankzij het verbeterde systeem dat gebruik maakt van data afkomstig van een versnellingsmeter en van GPS. Daardoor kunnen gebruikers hun banden en de belangrijkste aspecten van het mijntransportsysteem beheren. Deze nieuwe functionaliteit geeft informatie over de exacte positie en de status van het voertuig, de geo-fencing (virtuele afbakening van het gebied) en een analyse van de cyclus van het voertuig. Met deze informatie wordt de veiligheid, de productiviteit, de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van de voertuigen verhoogd. Tegelijkertijd worden de kosten voor de banden en het onderhoud verlaagd.
Localisatie van het voertuig – elk voertuig wordt in real time op een kaart gegeolocaliseerd. Daardoor is het niet alleen mogelijk om de productie en het transport vrijwel volledig te monitoren, maar ook om de status van het voertuig en alarmniveaus te volgen.
Geo-fencing – met deze faciliteit kunnen zones binnen de mijnen en bijbehorende regels worden gedefinieerd (bijvoorbeeld snelheid, waarschuwingen voor veiligheidszones, bochten, e.d.) al naar gelang de lokale omstandigheden. Veiligheid heeft in alle mijnen de hoogste prioriteit. Real time beheer van de vloot en de werkzaamheden, draagt bij aan een zo veilig mogelijke werkomgeving.
Analyse van de cyclus van het voertuig – de versnellingsmeters leveren nauwkeurige data over het gebruik van de voertuigen en de banden. Daarmee kunnen transportroutes worden uitgezet en geoptimaliseerd. Tegelijkertijd kan het voertuig, wanneer de banden zichtbaar aan het opwarmen zijn, overschakelen op een minder zware cyclus of kunnen voertuigen en cycli worden afgewisseld om incidenten en onderhoud terug te dringen1. Machinisten proberen altijd om hun productiviteit te verhogen. MEMS®4 wordt onmisbaar in mijnen die gevoelig zijn voor TKPH voor het terugdringen van pech en stilstandtijden.
Beheer van de banden – elke individuele band, al dan niet belast, wordt gemonitord vanaf de montage tot aan de demontage. Dat gebeurt via een uiterst betrouwbare sensor (die nooit geherkalibreerd hoeft te worden en een gemiddelde levensduur van 14.000 uur heeft). De sensor meet continu de temperatuur en de spanning. Dankzij het intelligente spanningsalgoritme, kan de sensor zelfs rekening houden met seizoenstemperaturen. Omdat de banden tot $ 50.000 per stuk kunnen kosten, is behoud van een goede bandenspanning essentieel: tegenover elke bar (14,5 PSI) spanning die de band te kort komt2, staat een 20% kortere levensduur. MEMS®4 zorgt ervoor dat de chauffeur en de controlekamer in real time worden gewaarschuwd als er problemen zijn met de temperatuur of de spanning van banden. Vervanging van een band kan tot 8 uur duren en tot $ 200.0003 schade opleveren aan verloren productie-uren en bandenkosten. Het is dus essentieel om het aantal incidenten met banden en de stilstandtijd te minimaliseren. Ter plaatse extra controles op de bandenspanning uitvoeren, kost veel tijd en geld, en vereist tussenkomst van mensen. Deze extra controles vervallen als de bandenspanning vanuit de controlekamer kan worden gemonitord.
Bruce Brackett, Directeur Productlijn Grondverzetbanden, zegt hierover het volgende: “Met MEMS®4 bieden we een oplossing met echte toegevoegde waarde. MEMS®4 is niet alleen een basis TPMS, maar een compleet platform om banden en de condities op de werkplek te monitoren.”
MEMS®4 snapt dat managers van mijnen behoefte hebben aan toegankelijke en gebruikersvriendelijke data en informatie. Daarom levert MEMS®4 rapporten en grafieken die specifiek zijn afgestemd op de verschillende afdelingen van een mijn, inclusief een dashboard op maat alsmede makkelijk te exporteren gegevens voor verdere analyses.
Overstappen op MEMS®4 is heel eenvoudig. Het nieuwe systeem is te koop of te huur, is makkelijk te migreren vanuit MEMS®3, heeft eenvoudig te installeren software en hardware, omvat volledige training op de werkplek, en heeft een back-up via een speciaal ondersteuningsnetwerk van Michelin dat zowel op afstand als ter plekke hulp kan bieden.
MEMS®4 is dus makkelijk te installeren en te gebruiken. Alle Michelin banden (XDR2, XDR3 en XDR250) zijn geschikt voor MEMS: de sensoren kunnen snel en veilig worden aangebracht. Vervolgens worden de optimalisatie van de cyclus, de spanning, thermische waarschuwingen, et cetera ingesteld. Ter plaatse wordt training en coaching verzorgd om er zeker van te zijn dat het team geheel autonoom met het dagelijkse gebruik, de monitoring en de rapportering kan oppakken. Er is overal in de wereld continu ondersteuning beschikbaar van een MEMS® Support Engineer; ter plekke, telefonisch of per internet.
Bron: Michelin