Nieuw in het ruwvoerwinningsprogramma van Fendt: de Tigo XR en Tigo PR-combiwagens. Beide wagens zijn stabiel en licht, hebben een grote inhoud hoewel ze compact van bouw zijn, en zijn gemakkelijk te bedienen. Dat maakt ze bij uitstek geschikt voor loonwerkers en grote landbouwbedrijven.
Hun grote capaciteit danken beide modellen aan de verschuifbare voorwand, die het mogelijk maakt om ook het laadvlak boven de rotor te benutten. Door toepassing van deze unieke technologie kan 6 kuub meer worden geladen dan bij vergelijkbare combiwagens. De multifunctionele voorwand werkt bij het laden tegelijkertijd als perswand. Daarbij zorgt de traploos aangestuurde VarioFill-laad- en losautomaat voor een optimale persdichtheid.
Tijdens het lossen beweegt de voorwand naar achteren. Zodra de bodemketting het geladen materiaal naar achteren schuift, doet de voorwand dat dus ook, waardoor bodemketting en kettingaandrijving ontlast worden. Dit VarioFill-totaalsysteem is uniek in de markt. In vergelijking met andere, vergelijkbare opraapwagens zijn de Fendt Tigo XR en Tigo PR ca. 1 meter korter, en dus lichter en wendbaarder. Daardoor is hun gewichtsverdeling beter en hun weggedrag optimaal.
Met de Varioterminal volledige controle over alle functies
Alle werktuigfuncties kunnen via ISOBUS en Varioterminal worden aangestuurd. Zo worden alle functies via de terminal of de joystick bediend. Naar keuze kunnen beide modellen ook parallel via de aparte opraapwagenterminal worden bediend. Bij de Fendt Tigo kunnen de wegklapbare messen (bij PR 40 stuks, bij de XR 45) gemakkelijk worden bediend met de beide toetsen op de linkerkant van de opraapwagen, of vanuit de cabine.
Dankzij de ongestuurde, stille en onderhoudsarme pick-up, met een werkbreedte van maximaal 2 meter, heeft de Fendt Tigo XR en PR een grote doorvoercapaciteit. Om het gewas schoon op te pakken en uiteindelijk een hoge voerkwaliteit te bereiken, zijn de rotortanden 25 mm breed. Fendt is de enige fabrikant die de rotoraandrijving in het frame van het onderstel geïntegreerd heeft.
Fendt Stability Control (FSC)
Juist bij werk dwars op hellingen hebben hoge, zwaarbeladen wagens de neiging om over te hellen in de richting van het dal, waardoor de hele voertuigcombinatie onstabiel wordt. Dankzij Fendt Stability Control (FSC) zijn een veilige inzet op hellingen en een perfect weggedrag gewaarborgd. Fendt Stability Control (FSC) is in de vorm van een uniek niveauregelsysteem in het hydropneumatische onderstel van de opraapwagen ingebouwd.
Onafhankelijk van de laadtoestand is steeds de volledige veerweg beschikbaar. Twee hydraulische stabilisatoren op elke as zorgen ervoor dat het ingestelde niveau steeds wordt aangehouden en dat de laadruimte van de opraapwagen steeds evenwijdig aan de helling en daardoor stabiel blijft. Ook tijdens wegtransport is dit gesloten systeem werkzaam, namelijk doordat in bochten zijwaartse bewegingen worden tegengewerkt. De Fendt Tigo XR en Tigo PR zijn constructief identiek aan de topmodellen opraapwagens van het merk Lely.
Bron: Fendt, 07-11-2018