20 jaar geleden kwam Kaweco met de eerste mesttank met vier wielen op één schuifas op de markt. Het principe bleef, terwijl de tankinhoud en de techniek in al die tijd flink evolueerden.
Vrij recent wijzigde de eigendoms- en verkoopstructuur van Kaweco machines doordat Koninklijke Reesink, een grote distributeur in de Benelux, Kaweco producent Staja overnam. Nu heet het bedrijf Reesink Production en binnenkort valt het onder de verantwoordelijkheid van Amazone en Claas importeur Kamps de Wild Holding. De merknaam en filosofie blijven echter ongewijzigd: machines bouwen die hun waarde bewijzen in het veld en de bodem zo min mogelijk belasten. Vanuit die optiek en tevens gestimuleerd door een onderzoek naar bodemverdichting, ontstonden in 1999 de eerste Double Twin mesttanks.
Vier op een rij
Naar eigen zeggen kwam Kaweco in 1999 als eerste met een mesttank met vier wielen op één as voorzien van een schuifas op de markt. Een dergelijke tank heeft volgens de fabrikant de wendbaarheid van een enkelasser en de bodemvriendelijkheid van een tandemasser. Double Twin staat daarbij voor de dubbele set van twee wielen onder de tank. De middelste twee blijven op hun plaats, terwijl de buitenste links en rechts individueel 50 cm uitschuiven over twee kokers: één aan de voorzijde en één aan de achterzijde. De 50 cm ruimte is bedoeld voor de trekkerbanden zodat er geen twee wielen door hetzelfde spoor rijden. Destijds overigens relatief gezien van minder groot belang met tankinhouden van 8 en 10 kuub.
Tegenwoordig zijn er banden tot 2,07 m hoogte mogelijk en doordat gewerkt wordt met vier individueel opgehangen en geveerde banden, wringt dit minder op kopakkers dan alternatieven met twee (hele) brede banden op één enkele (schuif)as. Kaweco geeft ook aan dat de typische 1.050 brede banden qua technologie vaak minder ver doorontwikkeld zijn dan de reguliere trekkerbanden, meestal 620 of 650 onder de Double Twin Shift, en dat biedt voordelen zoals IF- en VF-technologie en heel lage drukken in het veld. Afhankelijk van de bandenkeuze is de transportbreedte 3,00 of 3,15 m.
16 m3 tank populairst
De Double Twin Shift heeft een separaat chassis dat geen onderdeel uitmaakt van de tank. De ophanging, het schuifsysteem en ook de hef zijn dus niet opgehangen aan de tank. Dat laatste zorgt voor een rechte treklijn. Qua tankopbouw is de tevens grootste 16 m3 tank het populairst. Alternatief is een 14 m3 tank en sinds kort ook een 12 m3 uitvoering.
Wilt u meer lezen?
Wilt u meer ervaringen lezen? Klik hier