Bandenspecialist Heuver uit Hardenberg gaat de revolutionaire ‘Galileo’-band op de Nederlandse kleigrond testen. Een band die speciaal is ontworpen voor ruige ondergrond en slechte weersomstandigheden, om slippen en bodemverdichting met zwaar beladen machines te voorkomen. “Naarmate de bandenspanning afneemt, vormt deze band zich om tot een rupsband.”
Het principe gaat volgens accountmanager Coen Heerdink van Heuver uit van de zogenoemde ‘Cup Wheel-technologie’. “Onder lage druk wordt de band langer. Het is een ontwikkeling die vanuit compact-laders naar de landbouw wordt gebracht. Met de technologie kan de luchtdruk naar 0,4 bar en kan er op lagere snelheid worden gereden zonder dat de band kapot gaat.” De Galileo verrast volgens de eerste berichten op tractie, stabiliteit en comfort.
Bij eenzelfde bandenspanning heeft het Galileo CupWheel een groter loopvlak, waardoor de kracht beter wordt verdeeld en er minder insporing plaatsvindt. Heuver test de nieuwe band aankomend jaar bij een klant op kleigrond, om te kijken hoe de band zich op die ondergrond gedraagd.
‘Goedkoop’ versus premium
Voor gier- en transporttanks ziet accountmanager Coen Heerdink een toenemende vraag naar stalen karkassen. “De afstanden worden groter. Dit is eigenlijk een tegengestelde ontwikkeling dan de lage bandendruk, waar veel over wordt gesproken. Er wordt vooral gezocht naar stevigheid, ook onder zware omstandigheden. Uiteindelijk gaat het om de lagere kilometer kostprijs. Banden die daar positief uitschieten winnen aan terrein.”
“Daar waar de portemonnee kleiner wordt, worden andere keuzes gemaakt”
Aeolus-band wordt steeds populairder
Heuver ziet dat bijvoorbeeld het Aziatische Aeolus populairder wordt. “Goedkopere banden winnen terrein ten opzichte van grote merken zoals Michelin en Trelleborg. Een ontwikkeling die wij al jaren zien. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de mindere opbrengsten in de landbouw.” Volgens Heerdink speelt bodemdruk in Nederland een grotere rol dan bijvoorbeeld bij onze buren in Duitsland. “Daar waar de portemonnee kleiner wordt, worden andere keuzes gemaakt. De wens om met extra lange druk te rijden is er wel, maar actie ondernemen is een stap te ver. Bovendien ontwikkelen de goedkopere merken zich ook. Steeds vaker gaat het om VF-technologie, ondanks dat ook de reguliere banden de boventoon voeren.”
Tekst en foto’s: Martin de Vries