Ecoploegen wint aan aandacht. Deze vorm van grondbewerking heeft als belangrijkste voordeel dat er minder organische stof verloren gaat in de bouwvoor. Kverneland heeft een on-land versie van haar Ecomat ontwikkeld. Een stap verder in de ontwikkeling in ondiepe grondbewerking en bodemverbetering.
Bovenover ploegen met Ecomat On-Land
De voordelen van ecoploegen worden inmiddels wel onderkend. Grove organische resten zorgen voor een goede vochthuishouding, wat resulteert in optimale groeiomstandigheden voor het gewas. “De Ecomat is er al sinds 2004 en is daarmee de meest ervaren ecoploeg op de markt, maar in die tijd stonden GPS en on-land ploegen nog in de kinderschoenen. Met de nieuwe Ecomat On-Land kunnen we ook bovenover ploegen”, vertelt Michiel Kisteman. Hij is productmanager grondbewerking in de Benelux.
Met de Ecomat wentelploeg, biedt Kverneland ook een concept aan dat past binnen de ondiepe grondbewerking (tien tot achttien centimeter). De ploeg heeft risters van lichtgewicht staal of kunststof met een hoge slijtvastheid. “Er is lang over gediscussieerd”, weet algemeen directeur Walter Ruiterkamp van Kverneland Benelux. “De nadruk komt in Europa echter steeds meer te liggen op hoe houd je water op een goede manier vast en hoe kun je met grondbewerking de capillaire werking van de bodem herstellen.”
Iedere gewenste werkbreedte met Ecomat On-Land
De toenemende vraag, ook min of meer gedwongen door wet- en regelgeving, zorgt er voor dat de belangstelling voor bovenover ploegen toeneemt. “Er zijn echter wel een paar dingen waar je goed rekening mee moet houden. Zo steekt het bepalen van de AB-lijnen op basis van RTK enorm nauw. De chauffeur moeten weten hoe hij de lijn verlegd of de werkbreedte kan aanpassen. Dit moet goed staan om de aansluiting goed te krijgen.”
Maar wat het meest opvalt is de capaciteit; met de tien schaar variant kan een werkbreedte van vijf meter gehaald worden en de klei laat zich door het kunststof rister vlot omleggen. De Ecomat On-land zal ook in een compacte acht-schaar variant beschikbaar komen. Door de geschroefde ploeglichamen is het mogelijk om de ploeg te verstellen naar iedere gewenste werkbreedte.
Rotago gloednieuwe opklapbare rotoreg
Efficiënte zaaibedbereiding is de basis voor een gezonde plantengroei. Met deze gedachte is in de Kvernelandfabriek in het Duitse Soest de Rotago F ontwikkeld. Een gloednieuwe opklapbare rotoreg, die een antwoord geeft op de groeiende behoefte aan ondiepe grondbewerking, maar tegelijk ook capaciteit levert. De Rotago F is een compleet nieuw ontworpen machineconcept, ontwikkeld vanuit de gedachte van nieuwe landbouwconcepten en uitdagingen. Aan het nieuwe model, verkrijgbaar in werkbreedtes van vier tot zes meter, zitten een aantal onderscheidende elementen, waarvan een tweetal ook door Kverneland is gepatenteerd.
Rotorkopeg werkt onafhankelijk van het frame
Wat als eerste opvalt is de mogelijkheid om de rotorkopeg onafhankelijk van het frame te laten werken. Daarvoor is het frameconcept aangepast. “De Rotago is uitgevoerd met een geduwde ophanging, waardoor de diepte los van het frame versteld kan worden zonder de topstang of de nalooprol te hoeven afstellen”, legt Michiel Kisteman uit.
Hij legt uit dat de bak en de egalisatiebalk onafhankelijk van elkaar kunnen worden ingesteld. De weerstand wordt gedragen door het hoofdframe, en niet door de rotoreg zelf. Er zitten sensoren op de aandrijvingen die overbelasting of verkeerd gebruik voorkomen. Het concept met de geduwde tandwielkast is zelfdragend en licht, wat minder energie vraagt en flexibiliteit geeft bij aanpassingen in de werkdiepte.
Inspelen op verdichtingsdiepte
De Rotago F biedt de mogelijkheid om tijdens het rijden in diepte te variëren. De sporenwissers, bevestigd aan het hoofdframe, hoeven daarbij niet te worden nagesteld. Doorgaans wordt bij conventionele grondbewerking over het hele veld dezelfde werkdiepte aangehouden. Met de Rotago wordt het mogelijk om in te spelen op verdichtingsdiepte en de variatie qua beschikbaarheid van bodem. Met één druk op de terminal wordt de werkdiepte van de Isobus-modellen aangepast. Dit kan overigens ook met de basisversie , deze wordt rechtstreeks door het trekkerventiel gestuurd.
Rotoren geschroefd onder de bak
De rotorkopeg is uitgevoerd met vier rotoren per meter. Die zitten geschroefd onder de bak. Daar is volgens Kisteman bewust voor gekozen. “Lassen geeft spanning in het materiaal en als een las knapt, dan lekt er meteen olie. Bovendien is een rotorhouder moeilijk te repareren. Met de geschroefde ophanging komt er geen spanning in het staal én kun je afzonderlijke rotoren vervangen.” Voor de Isobus-modellen is het optioneel ook mogelijk om bijvoorbeeld temperatuursensoren in te zetten voor de olie, zodat oververhitting wordt voorkomen.
Om de Rotago F in de getoonde zes meter met f-drill kouterbalk te tillen raadt Kisteman een trekker van ongeveer driehonderd pk aan. De eerste machines zijn inmiddels in gebruik. De Rotago, die op Agritechnica in Hannover aan het grote publiek is getoond, als ISOBUS variant volledig beschikbaar. De rechtstreekse versie zonder ISOBUS volgt later in het jaar.
Tekst en beeld: Martin de Vries