Om tot de meest ideale gewichtsverdeling te komen, bekeek loonbedrijf Van Weert uit het Brabantse Sterksel verschillende bemestingsmachines. Twee zelfrijders kwamen op proef. “Op onze weegbrug kwam de Vredo VT4556 het beste uit de bus. Dit is de zelfrijder waar we naar zochten”, vertelt Johan van Weert.
Het Brabantse loonbedrijf is zeer actief op het gebied van ruwvoerwinning. “Puur landwerk”, benadrukt Johan van Weert. Mais en gras, van het uitrijden van mest tot het hakselen van het gewas. Voor het bemesten van de zoden ging Van Weert tien tot elf seizoenen met een driewielige zelfrijder met een inhoud van zestien kuub het land in. Tijd voor een nieuwe machine, ook al gaat het ver om de voorganger van de Vredo af te schrijven. “Onze klanten vroegen ook naar meer banden en het verbeteren van de draagkracht.”
Gelijke gewichtsverdeling
Van Weert ging niet over één nacht ijs. Hij zocht naar een machine met een gelijke gewichtsverdeling. Vredo claimt op de markt van de zelfrijders met de VT4556 de trac met het lichtste gewicht per band te hebben. Omdat de motor, de complete aandrijflijn en de mesttank tussen de assen zijn gemonteerd, is daarmee de gewichtsverdeling perfect en het zwaartepunt zeer laag. Dat bleek ook op de weegbrug van Van Weert. “Dat gaf de doorslag. We zitten weliswaar op zandgrond, maar bodemverdichting en beschermen van de bodem spelen overal.”
Vredo VT4556-zelfrijder: ‘Hij rijdt als een vrachtwagen’
Een ander belangrijke doorslaggevende factor is de mening van de chauffeur geweest. “Hij heeft er mee demo gereden en de combinatie van een lange wielbasis, een geveerde vooras en cabinevering zorgt voor veel comfort. ‘Hij rijdt als een vrachtwagen’, gaf onze chauffeur aan. Ik heb zelf ook wel op een vrachtwagen gezeten. Zijn reactie geeft wel aan dat het comfortabel rijden is op de Vredo.”
Dit betreft een deel van een artikel uit het vakblad de Loonwerker. Het hele artikel lezen?