De druk per vierkante centimeter verlagen en zo insporing te verminderen. Het vergroten van het contactoppervlak van de band is de belangrijkste reden om met een lagere bandenspanning het land op te gaan. Op de weg is het voorkomen van slijtage van de banden een belangrijke meerwaarde. Het JABO-TRS-luchtdrukwisselsysteem kenmerkt zich door eenvoud. Alle instellingen worden duidelijk per as weergegeven waardoor direct zichtbaar is wat u aan het instellen bent en voor welke as.
Loonbedrijf Toering uit Oudega (Frl.) en Loonbedrijf Markvoort uit Schalkhaar (Ov.) werken het systeem, ontwikkeld door landbouwmechanisatiebedrijf Jabotech uit Nijbroek (Gld.). Beide ondernemers zijn erg tevreden. “Altijd de juiste druk op het juiste moment. Het is gewoon een dondersgoed doordacht systeem.”
“Voetprint van VF-band optimaal benutten”
Loonbedrijf Toering uit het Friese Oudega (Smallingerland) heeft een Jabotech-luchtdrukwisselsysteem gemonteerd op een Fendt 718-trekker en een getrokken Veenhuis-bemestingstank. Peter Toering vertelt dat hij bezig was met de aanschaf van een Elandbemester. Aangezien dit op dezelfde locatie in het Gelderse Nijbroek landbouwmechanisatiebedrijf Jabotech is gevestigd, kwam hij in aanraking met het JABO-TRS luchtdrukwisselsysteem. “Er zijn natuurlijk verschillende soorten systemen op de markt, maar de eenvoud van die van Jabotech spreekt me enorm aan.”
Het loonbedrijf werkt voornamelijk op veengrond. Peter Toering zet de banden van de Veenhuis-mesttank doorgaans op 0,7 en die van de trekker op 0,6 bar. “Dat is wel het maximale aan minimale spanning.” Op de weg kiest hij voor 1,8 en 1,3 bar. Een compressor in de front van de Fendt stuurt de systemen van zowel de trekker als de mesttank aan. Onder de Fendt heeft Toering Bridgestone-banden liggen, de Veenhuis is uitgevoerd met Michelin FloatCargoBib. “Het luchtdrukwisselsysteem zorgt voor een brandstofbesparing op de weg, omdat we met de juiste bandendruk rijden. Daarnaast hebben we goede banden om op het land de druk weer te verlagen. Qua structuur vinden wij het een enorme plus. Dankzij het luchtdrukwisselsysteem lukt het ons om de voetprint van de VF-banden maximaal te benutten.”
De bediening is volgens Peter Toering enorm intuïtief. Ook de opbouw is eenvoudig. “Dat hebben we zelf gedaan. Uiteindelijk hebben we een kastje waarmee we zowel het systeem op de trekker als de tank kunnen bedienen.”
Zo werkt het JABO-TRS-systeem
De instellingen van het JABO-TRS-systeem worden duidelijk per as weergegeven waardoor in het scherm direct zichtbaar is wat de chauffeur instelt en voor welke as. De druk wordt vervolgens zeer nauwkeurig aangepast. Het systeem beschikt over vier modi: uit, manueel (handmatig), semiautomatisch en automatisch. “Met handmatig kun je de druk bewust laten overstijgen. Met semiautomatisch kun je instellen wanneer je wilt stabiliseren of leeg laten lopen, terwijl je met automatisch een continu monitoring van de druk hebt, en bij een afwijking door bijvoorbeeld lekkage of temperatuurverschillen de druk wordt geregeld.”
Ook de installatie is eenvoudig. Jabotech levert in principe de componenten aan. “Dan is het afhankelijk van waar je de compressor wilt en kunt plaatsen. Heb je de mogelijkheid om die in de fronthef te plaatsen, dan is dat het meest makkelijk. Op de trekker is dat wat uitdagender.” Inmiddels is er ook een bumper met ingebouwde compressor beschikbaar.
Meer informatie
“Dondersgoed doordacht systeem”
Loonbedrijf Markvoort uit Schalkhaar heeft verschillende trekkers uitgevoerd met het Jabo-TRS-luchtdrukwisselsysteem. Hij werkt ook met drie andere systemen waardoor hij goed vergelijkingsmateriaal heeft. “Luchtdrukwissel stond in de optielijst van de trekkers die wij via Bruggeman en Groenoord (en in bestelling Timmerman) hebben ontvangen. Dit was tijdens de eerst opgebouwde trekker een collega-Claasdealer van Jabotech”, vertelt Wiljan Wigink. “De andere dealers vragen dan naar de voorkeur. Mijn voorkeur is Jabo-TRS omdat die met elk aanhangend voertuig, en dus luchtdrukwisselsysteem, kan werken.”
Een luchtdrukwisselsysteem is volgens Wigink onmisbaar als je de bodem wilt sparen. “Een gulden middenweg is gewoon geen optie. Er zijn mensen met IF- of VF-banden die op 2,5 bar gaan rijden omdat ze op de weg een bandenspanning van 4 en in het veld 1 bar hanteren. Dan gaan ze er tussenin zitten. Er valt echter zoveel meer uit een band te halen dan de guldenmiddenweg. Optimalisatie van bandenspanning voor verschillende omstandigheden is belangrijker is dan een compromis te vinden dat overal ‘goed genoeg’ is.”
Voorwaarde voor het optimaal benutten van een systeem is een soepele band. “Maar dankzij een luchtdrukwisselsysteem kun je ook echt op de voorgeschreven spanning rijden.” Het loonbedrijf uit het Overijsselse Schalkhaar rijdt op de spanning die voor de specifieke band wordt voorgesteld. “We zetten de banden op de minimaal toelaatbare spanning, gebaseerd op het totale gewicht dat bepaald is met de trekker op de weegbrug en de bandenspanningstabellen. Dat is in mijn ogen de meerwaarde van een luchtdrukwisselsysteem. Plus, de klant plukt onder droge en natte omstandigheden hier de vruchten van.”
Tekst: Martin de Vries • Beeld: Loonbedrijf Toering en Jabotech
Hét vakblad voor de agrarische loonwerker
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit vakblad de Loonwerker gelezen. Ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
Vakblad de Loonwerker behandelt vaktechniek, gebruikerservaringen en visies van fabrikanten en collega’s in terugkerende rubrieken zoals ‘Machine in de kijker’ en ‘Loonwerker in beeld’. Het beschrijft de laatste ontwikkelingen in trends van de sector waarmee het een onmisbaar vakblad is voor de agrarische loonwerker.
Shop direct een jaarabonnement of bekijk alle mogelijkheden via deloonwerker.nl/abonneren.
Vakblad de Loonwerker is een uitgave van Prosu.