Bandenfabrikant Michelin beschikt in het R&D centrum van Ladoux nabij Clermont-Ferrand over heel wat kilometers aan testbanen. De fabrikant toonde ons hoe ze de kwaliteit van hun banden in de praktijk testen. Op deze beelden wordt de Spraybib getest.
De redactie werd uitgenodigd om meer te weten te komen over de recent gelanceerde Evobib ‘twee in één-band. Deze band is ontwikkeld om te gebruiken in combinatie met een CTIS (central tyre inflation system), een bandendrukwisselsysteem dus. Daardoor is de band in staat om zowel goed te presteren op de weg als in het veld.
Winnende lezersvraag
We kregen er uitleg van Nicolas Reboul, directeur OE landbouwbanden. In het oktobernummer van vakblad de Loonwerker vindt u een uitgebreid interview terug met hem. We stelden hem ook enkele vragen die door lezers werden ingezonden naar aanleiding van onze oproep. De winnende vraag werd gesteld door Timo Aarnink. Zijn vraag: Ik heb nu onder de opraapwagen banden van een ander A-merk zitten. Wat is het verschil met jullie banden?
Nicolas Reboul antwoordde hierop: “Wij onderscheiden ons door de architectuur van onze banden die ons toelaat verschil te maken tussen gebruik op de weg en in het veld. We hebben expertise met materiaal en rolweerstand die het brandstofverbruik vermindert. We kunnen daarbij profiteren van de kennis van de hele groep, dus ook personenwagens en zwaar vervoer, waar we al tientallen jaren op dat thema werken. Die kennis kunnen we nu gebruiken in de landbouw.”
Michelin Spraybib testen
Nadien trokken we naar buiten. Het domein waarop het R&D centrum is gelegen, beschikt over kilometers testbanen. Tussen die testbanen zijn er ook akkers aangelegd. De ideale plaats dus om de Evobib in de praktijk te testen, zowel op de weg als in het veld. Een verslag van deze tests vindt u dan weer terug in het novembernummer van uw vakblad.
Soms gaan werk en plezier hand in hand. Michelin toonde ons ook hoe ze de Spraybib-band testen. Gemonteerd onder een John Deere-machine werden de banden danig op de proef gesteld tijdens een slalom. We kregen ook de kans om mee te rijden tijdens deze test. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het er vanaf de zijlijn veel spectaculairder uitziet dan in de machine. Wat meteen illustreert dat de band en machine toch wel wat kunnen hebben. Toch lijkt het niet aan te raden op deze manier om te gaan met eigen materiaal. De slijtage zou wel eens heel snel kunnen gaan. Bekijk hier de beelden:
Nadien mochten we zelf deze test uitvoeren met een elektrische wagen die was uitgerust met speciale banden.
Wilt u meer lezen over onze ervaring? Abonneer u dan nu hier op vakblad de Loonwerker.
Tekst en beeld: Seppe Deckx