Het wijzigen van de minimale en maximale druk in het veld moet vooral gemakkelijk gaan. Jabotech uit Nijbroek heeft daarvoor het JABO-TRS luchtdrukwisselsysteem, waarbij de kracht in de eenvoud zit. Dat naast alle voordelen die het wisselen van luchtdruk sowieso heeft met het oog op structuurbehoud en rendement.
Voordelen van een luchtdrukwisselsysteem
Het is niet voor niets, dat de interesse voor luchtdrukwisselsystemen groeit. Het grootste voordeel van lage druk wordt in het veld behaald. Immers, een groter contactoppervlak verlaagt de druk per vierkante centimeter en daarmee wordt insporing beperkt. Een hogere druk op de weg daarentegen is gunstiger voor de rolweerstand, voorkomt slijtage van de banden en daarmee wordt brandstof bespaard.
“Bij klanten vingen we op dat men op zoek was naar een eenvoudig te bedienen systeem. Wij houden van uitdagingen, dus zijn wij op zoek gegaan naar hoe het anders kan”, legt directeur-eigenaar Jacob Boeder van Jabotech uit.
Ontwikkeling van de JABO-TRS
Met de ontwikkeling van de JABO-TRS is dat gelukt, getuige ook de vele systemen die alleen al door mond-tot-mondreclame zijn uitgeleverd. “Alle instellingen worden duidelijk per as weergegeven waardoor in het scherm direct zichtbaar is wat de chauffeur instelt en voor welke as.” De druk wordt vervolgens zeer nauwkeurig aangepast.
JABO-TRS luchtdrukwisselsysteem: hoe werkt het?
Het systeem beschikt over vier modi: uit, manueel (handmatig), semiautomatisch en automatisch. “Met handmatig kun je de druk bewust laten overstijgen. Met semiautomatisch kun je instellen wanneer je wilt stabiliseren of leeg laten lopen, terwijl je met automatisch een continu monitoring van de druk hebt, en bij een afwijking door bijvoorbeeld lekkage of temperatuurverschillen de druk wordt geregeld.”
Ook de installatie is eenvoudig. Jabotech levert in principe de componenten aan. “Dan is het afhankelijk van waar je de compressor wilt en kunt plaatsen. Heb je de mogelijkheid om die in de fronthef te plaatsen, dan is dat het meest makkelijk. Op de trekker is dat wat uitdagender.”
‘Het is allemaal vrij simpel’
Gert ten Voorde van loonbedrijf Firma Ten Voorde uit Terwolde is enthousiast over het systeem: “Wij hebben onze New Holland T7.245 en de zodenbemester uitgevoerd met het luchtdrukwisselsysteem van Jabotech. Wij hebben best wel wat bewegingen over de weg en in het veld. Op de weg heeft een hoge bandenspanning natuurlijk het voordeel dat het voor minder slijtage zorgt en minder brandstofverlies. In veld laten we de luchtdruk doorgaans zakken tot 0,8 bar ongeveer. Dat zorgt voor minder insporing. Jabotech zit hier kort in de buurt.”
“De service is uitstekend. Daarom zijn wij bij dit bedrijf uit gekomen. In het begin was het even zoeken naar de juiste hydromotor, maar nu werkt het luchtdrukwisselsysteem prima. Ik weet natuurlijk niet hoe andere systemen zijn, maar het is allemaal vrij simpel. Het systeem bevalt ons daarom uitstekend.”
Met oog op insporing op het land met druk kunnen wisselen
Dick Beekman van loonbedrijf Riphagen uit Vaassen heeft de JABO-TRS laten monteren op zijn trekker. “Het systeem van Jabotech is op onze John Deere 6215R-trekker gebouwd. De Kaweco Double Twinshift volgt. Ook die heeft een luchtdrukwisselsysteem. Alle drukregelaars en kleppen worden vanaf de trekker aangestuurd, dus op de mesttank zitten eigenlijk alleen de leidingen. Eigenlijk heel eenvoudig en dat werkt super. We wilden graag met het oog op insporing op het land met druk kunnen wisselen. Zo weinig mogelijk druk per vierkante centimeter,” vertelt Beekman.
“Eerst hadden we een ander systeem. Bij de nieuwe trekker hebben we het systeem van Jabotech geïnstalleerd. Tot op heden bevalt dat super. Inmiddels werk ik er al vier jaren mee en heb er nog nooit een storing mee gehad. De bediening is makkelijk. Weinig poespas, het doet wat het moet doen. Wij zijn er super tevreden over.”
Aflaten en oppompen binnen een paar minuten
“Ook merken we het in het land. Ik laat de druk af tot ongeveer 0,7 bar, dus de banden liggen er goed plat onder. Het aflaten is binnen een minuut klaar. Met het pompsysteem is in een minuut of vijf de druk weer op 2 tot 2,3 bar voor op de weg. Ideaal.”
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Jan Geert Vedelaar, Jabotech
Meer van dit? Met een abonnement op de Loonwerker ontvang je 11 keer per jaar het laatste nieuws, mooie bedrijfsreportages en de nieuwste machines thuis op de mat.