De Michelin FloatXBib is voor Handels- en loonbedrijf Van der Goot uit Sondel voor de Vredo VT 3936 de juiste keuze geweest. De wendbare zelfrijder op zes wielen heeft door de keuze voor het schoeisel een hoger draagvermogen en kan bij extreem lage spanning de druk op het land evenredig verdelen. Een must omdat de Friese loonwerker dikwijls mest aanwendt op natte graslandpercelen in het veenweidegebied. “Door de langere levensduur van de banden zakken uiteindelijk de kosten per draaiuur.”
Zoektocht naar de juiste banden voor Vredo VT 3936
Naar eigen zeggen heeft het even geduurd voordat het loonbedrijf de juiste banden had gevonden voor de Vredo VT 3936. “We wilden VF-banden, maar die waren er toen niet in de juiste maat (1000 55/32, red.). Michelin klopte zelf bij ons aan met een setje testbanden van de FloatXBib. Hoewel deze keuze misschien duurder is vanuit kostentechnisch oogpunt, gaan ze ook langer mee. Uiteindelijk zijn de kosten per draaiuur niet gestegen. Met vaak vijfduizend draaiuren of meer gaat de FloatXBib gemiddeld zestig tot zeventig procent langer mee. Voorheen zaten we op een euro per band per draaiuur en daar zitten we nog steeds wel op. Met deze banden hebben we nog nooit een klapper gehad”, vertelt Petrus van der Goot.
Draagkracht van de bodem in het Friese veenweidegebied
Het Friese loonbedrijf vraagt wel het nodige van de band. Sinds de aanschaf van de Vredo VT 3936 wordt er jaarlijks ongeveer 250.000 kuub mest uitgereden. Door interne veranderingen en de uitdaging in het vinden van goed personeel wordt er steeds minder loonwerk gedaan. Nu wordt er gemiddeld nog ongeveer 150.000 kuub mest aangewend. De inhoud van de zelfrijder ligt ongeveer op dertig kuub. Een volle tank weegt ongeveer vijftig ton en erachter hangt een twaalf meter brede bemester.
Daarmee worden ook graslandpercelen in het Friese veenweidegebied bemest. Draagkracht van de bodem is daar altijd een thema. De loonwerker kiest daarom dikwijls voor sleepslangen. Met een volle tank staan de banden gemiddeld op een spanning van 0,9 bar. “Hoe goed de banden het houden, daar heb ik me wel over verbaasd.”
FloatXBib is ‘vriendelijk op grasland’
Bij extreem lage spanning loopt de band niet op de schouders, concludeert Van der Goot. De druk op het land blijft evenredig verdeeld. “Ten opzichte van andere banden is de FloatXBib soepeler, waardoor ik naargelang de omstandigheden lager in spanning kan. Nooit loopt deze band op het karkas. En een klapband heb ik niet gehad. Dat is met andere merken wel anders geweest. Die gingen scheuren of we hadden andere gekkigheid. Dat was voor ons ook de reden dat we destijds graag de stap naar VF wilden maken.”
Petrus van der Goot concludeert nu, na ongeveer vier setjes ervaring, dat de FloatXBib ‘vriendelijk’ is op grasland. “We doen geen wetenschappelijke testen, maar dat zie ik aan de beperkte mate van insporing.”
Luchtdrukwisselsysteem
Een luchtdrukwisselsysteem is in alle gevallen onmisbaar. “Ga ik de weg op dan zet ik de banden op 2, soms op 2,5 bar, afhankelijk van de afstand die ik moet afleggen.” Het luchtdrukwisselsysteem heeft Van der Goot meteen met de aanschaf van de Vredo samen met Rob van Lier van Airtotaal in Harlingen op de zelfrijder gemonteerd. Met een 23 kiloWatt schroefcompressor worden de banden in mum van tijd op de juiste spanning gebracht.
Inmiddels heeft Vredo dit volgens Van der Goot zelf ook goed onder de knie. “Bandenspanning is alles. Die moet je wel goed onder controle hebben. Daarom stuur ik ook eigenlijk nooit medewerkers met weinig ervaring met de Vredo op pad. Het liefst ga ik zelf. Ik werk al ruim twintigduizend uren met Vredo.”
FloatXBib juiste keuze voor huidige omstandigheden
Ook als het goed gaat, is er altijd wat te wensen. Dat geldt ook voor de FloatXBib. Zo zou Van der Goot zelf opteren voor een ander profiel: zonder tussennok. “Met name op bouwland merk ik dat ik met het huidige profiel wat te weinig tractie heb. Overigens geldt dat niet voor grasland. Daar is tractie altijd voldoende.”
Ook de voorgeschreven deelbare velgen zou de Friese loonwerker het liefst zelf kiezen, omdat er in het verleden wel eens wat gedoe mee is geweest. “Maar over het algemeen ben ik gewoon ontzettend tevreden. In mijn ogen is de FloatXBib voor deze machine en onze omstandigheden de juiste keuze.”
Ultieme test dankzij Trelleborg-banden onder een VT 4546
Naast de Vredo VT 3936 heeft Van der Goot ook nog een iets jongere VT 4546-zelfrijder. Daar liggen Trelleborg-banden onder, waardoor hij ook goed kan vergelijken. “En dat gaat ook heel mooi, al denk ik dat op de langere termijn Michelin FloatXBib net iets beter uit de bus komt, als we het hebben over kwaliteit en duurzaamheid.”
Tekst: Martin de Vries • Beeld: Menno Dijkstra
Hét vakblad voor de agrarische loonwerker
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit vakblad de Loonwerker gelezen. Ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
Vakblad de Loonwerker behandelt vaktechniek, gebruikerservaringen en visies van fabrikanten en collega’s in terugkerende rubrieken zoals ‘Machine in de kijker’ en ‘Loonwerker in beeld’. Het beschrijft de laatste ontwikkelingen in trends van de sector waarmee het een onmisbaar vakblad is voor de agrarische loonwerker.
Shop direct een jaarabonnement of bekijk alle mogelijkheden via deloonwerker.nl/abonneren.
Vakblad de Loonwerker is een uitgave van Prosu.