De Belgische fabrikant Dewulf nodigde de redactie midden september uit om zijn nieuwste product te komen ontdekken tijdens een velddemonstratie. De GK3 is een drie-rijige getrokken klembandrooier, die is ontwikkeld om te lossen tijdens het rijden en dit op maat van klanten die geen egelband willen. Veelal zijn dit klanten die rechtstreeks in kisten lossen voor langdurige bewaring.
Het opvallendste aan deze rooier is dat hij de helft meer capaciteit heeft dan zijn twee-rijige voorganger maar wel smaller is bij transport. Dewulf zorgde er namelijk voor dat de GK3 een transportbreedte heeft die binnen de drie meter blijft. Hierdoor heeft de machine een volledige EU-typegoedkeuring.
Vincent Holvoet is productmanager bij Dewulf en hij overloopt de belangrijkste kenmerken van de GK3. “Bij Dewulf besloten we om een drie-rijer te ontwikkelen om de capaciteit te verhogen. De oogstseizoenen worden korter en het is moeilijk om personeel te vinden. Als je dus met hetzelfde personeel meer kan realiseren op een dag, is dat een enorm voordeel. Deze machine is er altijd zonder
egelband, dus specifiek voor verse markt klanten.”
Elevator 180 graden draaibaar
“Net omdat klanten in kisten vullen, wilden we de elevator op dezelfde breedte houden als bij de GK2”, zegt Holvoet. “Dat betekent 1,20 meter. Om extra capaciteit te kunnen garanderen hebben we wel de dwarsband tien centimeter breder gemaakt. De elementen werken in offset. Het eerste gooit het materiaal iets verder, de tweede in het midden en de derde iets korter. Kisten zijn meestal 1,60 meter breed en met 1,20 meter kan je comfortabel lossen. Op het einde van de elevator is er nog een valbrekersysteem voorzien.”
Die elevator speelt een cruciale rol bij deze machine. Doordat hij 180 graden kan draaien, komt hij bij transport boven de elementen. “Zo creëerden we de eerste wortelrooier met drie rijen die legaal op de baan kan zonder extra begeleiding. Dat is een voordeel voor de klant maar ook voor Dewulf omdat de machine anders telkens voor ieder land gehomologeerd moet worden, bijvoorbeeld door een dealer.”
De elevator komt eerst helemaal omhoog, draait vervolgens 180 graden en klapt dan dicht boven de elementen.
Uitschuifbare achteras
Een tweede belangrijke factor is de uitschuifbare achteras. “Die voorzien we om twee redenen. Ten eerste voor de stabiliteit op het perceel maar ook om de machine zo smal mogelijk te maken op de baan. Op het veld loopt het linker wiel bij ingeschoven positie in het spoor van het rechter wiel van de trekker. Eens
open, loopt het net midden tussen de trekkerwielen. Zo laat de GK3 het land vlak achter maar creëert de
machine ook een spoor voor de trekker met kipper zodat die altijd op vaste grond kan rijden.” De as kan tot vijftig centimeter uitschuiven en is altijd uitgevoerd met tractie. Het doel daarvan is om het werk van de chauffeur te vereenvoudigen. “Want er is een extra element en we zijn in verstek, dus dat derde element zou de trekker schuin kunnen trekken. De tractie gaat helpen om mooi vooruit te blijven rijden.”
Om het even welk zaaischema rooien
Klanten die in kisten lossen, willen een minimum aan grond mee transporteren tot in de kist. Dit kan door de veelzijdige en intuïtief regelbare reinigingsmogelijkheden van de rooier. Bij de gedemonstreerde machine zagen we drie poetsers met 44 lange vingers. Met de optionele Rotary Cleaner Control kan de reiniging worden geregeld vanuit de cabine om de juiste hoeveelheid grond te bepalen die mee gaat in de kist. Poetsers zijn in snelheid maar ook in positie verstelbaar (dichter of verder van de wortels).
Een bedenking die meerdere Dewulf-klanten zich vooraf maakten, is dat er meestal in vier rijen is gezaaid. Vormt dat geen probleem voor een drierijer? “Dankzij het Autostuursysteem kan ieder zaaischema gerooid worden”, aldus Holvoet. “Elk element heeft twee krachtige sensoren die het loof detecteren. Het middelste element corrigeert de positie van de cilinder op de dissel. Het eerste element regelt de zijwaartse verschuiving van element 1 naar element 2 en het derde element regelt de zijwaartse
verschuiving van element 3 naar element 2. Die laatste twee verschuivingen maken gebruik van een side shift. Hierdoor levert bijvoorbeeld rooien met de GK3 op drie rijen met een zaaischema op vier rijen geen problemen op. Op het einde van de rij keren de drie elementen telkens terug naar de basisinstelling van bijvoorbeeld zestig centimeter.”
Duurzame messenset
Verder zien we op de GK3 het standaard plukelement met automatische sturing en dieptecontrole, regelbaar vanuit de cabine. Het bovenkader van het plukelement heeft dezelfde technologie als degene die vorig jaar werd geïntroduceerd op de ZK4-zelfrijder. Er wordt dus gebruik gemaakt van een nieuwe, duurzamere messenset. De messen gaan langer mee door het materiaal waaruit ze vervaardigd zijn en ze zijn ook nog eens omkeerbaar. De bediening is via Isobus met een twaalf inch Topcon-scherm en eigen
joystick maar je kan ook bedienen via het scherm en de joystick van de trekker.
Holvoet vertelt nog dat de logistiek in de wortelteelt nog steeds een uitdaging is. “Daarom geloven we ook enorm in het verhaal van deze drie-rijer. We verwachten zeker verkoop bij klanten die nu met meerdere twee-rijers werken. De risico’s bij de ontwikkeling van deze machine waren niet zo groot omdat het allemaal gaat om bewezen technologie.”
0-serie dit najaar in België en Nederland
Loonwerker Peter Van Hauwaert demonstreerde de GK3 klembandrooier tijdens het rooien van wortelen. De ondernemer heeft meerdere GK2 rooiers in gebruik en was dus de ideale partner voor Dewulf om de nieuwe GK3 te testen. Volgens Van Hauwaert is het grote voordeel van de drie-rijige machine dat ze een rij meer rooien en op de kopakker de helft minder moeten draaien. “Het rooien gaat erg goed dankzij de
nieuwe sturingen op de side shift en het nieuwe rooielement dat toelaat drie rijen te rooien, ook als er vier gezaaid zijn. Zo kunnen we de aansluitrijen perfect rooien.”
Ook de Isobus-bediening valt zeer in de smaak. Bovendien werkt de loonwerker met een trekker die voorzien is van omkeerinrichting. De tractor rijdt dankzij gps mooi rechtdoor terwijl de chauffeur een perfect zicht heeft op het rooien. Het voordeel van een machine die binnen de drie meter blijft, is voor Van Hauwaert ook duidelijk op de smalle Belgische wegen. “Zeker omdat we wortelen hebben staan over heel België en dus toch grotere afstanden moeten overbruggen.”
Van Hauwaert gebruikt een machine uit de 0-serie. Ook in Nederland zal er dit najaar een exemplaar van de 0-serie aan de slag zijn. Vanaf 2025 is de nieuwe klembandrooier onbeperkt beschikbaar.
Tekst en beeld: Seppe Deckx