Vanwege steeds hogere eisen aan milieuvriendelijke toepassingen in de landschapsverzorging heeft Rabaud een houthakselaar ontwikkeld waarbij de benzinemotor vervangen is door een elektromotor met accupakket. Deze innovatie is de organisatie van vakbeurs GroenTechniek Holland niet ontgaan en heeft de machine genomineerd voor het Gouden Klavertje Vier.
Met zijn 13 kW is deze hakselaar ontworpen voor intensief professioneel gebruik in landschapsverzorging.Het combineert de elektrische voordelen met de kracht van lithium-ion-accu’s.
Lithium-Ion accupakket
De prestaties van de batterijen zijn ontwikkeld volgens strikte richtlijnen en zorgen ervoor dat de hakselaar tot wel 5 uur onder last kan werken. De machine kan worden opgeladen via een standaard huishoudelijke 230V-aansluiting (laadtijd 7 uur) of via een laadstation voor elektrische auto’s (laadtijd 1 uur). Tijdens het laden kan de hakselaar gewoon blijven functioneren. Een Lithium-Ion-batterij met ijzerfosfaat is een bestaande technologie voor elektrische auto's. Deze, in de XYLOCHIP gebruikte, batterijen garanderen een levensduur van 2000 cycli. Een cyclus is het met volledig opladen/ontladen van 0% tot 100%. Het accupakket heeft daarmee dezelfde levensduur als de hakselaar. Vanwege de lage batterijspanning vereisen deze geen speciale aanpassingen aan de basismachine.
Kenmerken:
Milieubelasting
Elektrische energie is milieuvriendelijk en gebruiksvriendelijk. In tegenstelling tot benzinemotoren is er geen CO2-uitstoot. Voor de gebruiker is het prettig werken, omdat de hakselaar veel stiller werkt en geen uitlaatgassen uitstoot.
Geluidsniveau
Het meeste geluid bij het bedienen van een houthakselaar wordt niet veroorzaakt door de motor, maar door het hakselproces. De elektrische hakselaar is stiller zonder invoer van takken (105dBA versus 110dBA voor de benzinemotor), terwijl in de hakselfase het verschil relatief klein is (124dBA voor de elektromotor versus 125dBA voor de benzinemotor).
Kosten/baten
Hoewel deze hakselaar ca. € 13.000,- duurder in aanschaf is dan een hakselaar met een 22 pk benzinemotor, verdient deze zich terug. Dit bewijst het volgende rekenvoorbeeld: Bij een jaarlijks gebruik van 200 uur per jaar over een periode van 7 jaar, verbruikt de elektrische hakselaar voor ongeveer € 560,- aan elektriciteit. Een benzinehakselaar daarentegen verbruikt in dezelfde periode ongeveer € 14.000 aan benzine, filterwissels en olieverversingen.
Prestaties
Het motorvermogen van de e-hakselaar komt overeen met een 22 pk benzinemotor en daarmee blijft de hakselcapaciteit hetzelfde. Met zijn 5-in-1 rotor en 3 standaardinstellingen voor gebruik met messen en/of hamers, versnippert de XYLOCHIP takken en hout met een diameter tot 150 mm.
Met een gewicht van minder dan 750 kg kan de hakselaar worden vervoerd door een bestuurder in bezit van rijbewijs B.
GroenTechniek Holland
Deze innovatieve houthakselaar is te bewonderen tijdens vakbeurs GroenTechniek Holland, die van 10 t/m 12 september plaatsvindt. Dit is Nederlands grootste vakbeurs voor professionals in de openbare groen/grijze ruimte.Dabekausen is de importeur van Rabaud en verantwoordelijk voor alle verkoopactiviteiten in Nederland. Dabekausen is op de beurs te vinden op standnummer 5.13. Vraag naar de mogelijkheden van de XYLOCHIP 150 E of kijk op www.dabekausen.com voor meer informatie.
Bron: Dabekause