Eind 2011 lanceerde Delvano de Terresta 4000. Dit extra model kwam er als antwoord op de toenemende vraag naar spuitmachines die op de weg binnen de 2,55 m blijven. De Terresta 4000 is ondertussen een gevestigde waarde geworden binnen het Delvano-gamma. In 2019 werd de opvolger, de Terresta 5000 gelanceerd. Ondertussen zijn er al een ruim aantal van deze machines aan het werk. Tijd om de machine onder de loep te nemen.
Terresta 5000
De Terresta 5000 kan als een upgrade van de Terresta 4000 aanzien worden waarbij het chassis en het onderstel identiek gebleven zijn Nieuw is de mogelijke uitrusting met verhoogde wielhouders. In combinatie met wielen van 1,95 m diameter wordt de bodemvrijheid hiermee met 15 cm verhoogd tot 1,10 m. Standaard worden 380 mm brede banden gemonteerd, maar ook 710 mm brede banden kunnen.
Het 15” touchscreen (rechts) staat samen met de joystick in voor de gehele machinebediening. De joystick wordt ook gebruikt als rijhendel. Linksboven staat de cameramonitor waarop tot 4 camera’s kunnen aangesloten worden. Wisseling camerabeeld gebeurt automatisch.
Laag verbruik
Op de Terresta 5000 wordt een nieuwe Deutz-motor ingebouwd die voldoet aan de Stage V normen. Deze Deutz TCD 6.1 motor heeft een vermogen van 245 pk en is uitgerust met SCR-technologie en DPF-filter. De motor is helemaal achteraan de spuitmachine geplaatst, dit zorgt voor een zeer laag geluidsniveau in de cabine. De rijaandrijving blijft volledig hydrostatisch, doch Delvano maakt in tegenstelling tot de meeste andere merken geen gebruik van variabele wielmotoren met daaraan gekoppeld een mechanische eindreductie. Geen zingend geluid dus op de weg. Delvano gebruikt een variabele 175 cc Rexroth- pomp (of 210 cc bij 50 km/u uitvoering) die olie stuurt naar de vier wielmotoren waarop de wielen rechtstreeks gebout zitten. Op de Terresta 5000 zijn dit de nieuwste Poclain MHP20 wielmotoren gecombineerd met C27-remmen. Dit zijn dynamische natte schijfremmen. Een punt van kritiek was in het verleden soms de niet goed weggewerkte olieleidingen van de wielmotoren. Daar heeft Delvano aan gewerkt en nu zijn ze volledig langs het chassis weggewerkt.
De wielmotoren hebben drie schakelstanden. Het resulteert in drie veldversnellingen en drie automatisch geschakelde wegversnellingen. De machine rijdt met het Eco-Drive systeem op verlaagd motortoerental wat gunstig is voor een laag brandstofverbruik. Op het veld is dit naar wens tussen de 1.200 en 1.500 t/min en op de weg op 1.600 t/min. Voor het werken in zware omstandigheden kan de machine uitgerust worden met een debietsplitser. Die kan in eerste veldversnelling geactiveerd worden. Het zorgt voor een gelijke oliestroom naar voor- en achterwielen waardoor de machine verder doorrijdt in erg natte omstandigheden.
Hoge capaciteit en vele uitvoeringsmogelijkheden
De spuittank is met zijn 5.000 liter maar liefst 25% groter geworden dan zijn voorganger. Onder het platform steekt een 500 liter inox spoeltank. Daarnaast is een extra tank van 400 liter mogelijk om bijvoorbeeld minerale oliën toe te voegen. Vullen en overpompen naar de spuittank gebeurt dan met een extra zuigermembraanpomp.
De centrifugaal vulpomp heeft een capaciteit van 700 l/min met mogelijkheid tot automatische vlakstelling van de machine. De pompen en de elektrische kranen van het spuitcircuit kunnen extern bediend worden via een 4,3” kleurendisplay bij de spuittank. Als spuitpomp is er keuze tussen een AR250 of AR330 zuigermembraanpomp. Voor machines die veel de weg op moeten kan de pomp uitgerust worden om op een verlaagd toerental te draaien bij het mengen gedurende de verplaatsingen. Dit komt de levensduur van de pomp ten goede.
De Terresta is beschikbaar met een 27 tot 39 m HA spuitboom. Behalve de 27 m die tweedelig is, zijn de bomen steeds driedelig en volledig in staal, enkel vanaf 36 m is het buitenste deel in aluminium. De spuitboom vouwt volledig op binnen de buitenafmetingen van de spuit. Verschillende geavanceerde en innovatieve spuittechnieken zijn beschikbaar: luchtondersteunde spuitdoppen Airtec, dop per dop afsluiting, automatische dopselectie Auto-Select, pulserend spuitsysteem Dynamic-Pulse-Spray, Luchtondersteuning Bi-Air is op dit model mogelijk voor een 27 m. De transportbreedte komt dan wel op 3 m. Het reinigen gebeurt met het automatisch spoelprogramma Auto-Eco-Clean.
De Terresta 5000 is voorzien van een nieuwe Lochmann-cabine die uitgerust is met actieve filters en geïntegreerd overdruksysteem om te voldoen aan de Cat 4 eisen. De bediening gebeurt via een 15” touchscreen en een in de armleuning geïntegreerde joystick. De verlichting van de machine is compleet in LED uitgevoerd zodat er ook bij nacht uitstekend zicht is.
Gewassensoren CropXplorer
De nieuwe zelfrijder kan uitgerust worden met de CropXplorer-gewassensoren. Hiervoor is een frame beschikbaar om de CropXplorer eenvoudig vooraan te monteren. De gewassensoren kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden voor het variabel toedienen van vloeibare stikstof en loofdoding.
Ook kan de Terresta af fabriek uitgerust worden met een eigen ontwikkeld bandendrukwisselsysteem. Bij het dichtvouwen van de spuitbomen worden de banden automatisch op druk gezet om op de weg te rijden. In het veld wordt de bandendruk aangepast volgens de tankinhoud. Hoe minder spuitvloeistof in de tank, hoe lager de bandendruk wordt.
Tekst en beeld: Luc Vande Ginste