De eerste productie-exemplaren van de nieuwe, elektrische E10e 1-tons mini-graafmachines zijn afgelopen week in Nederland gearriveerd. Ze maakten onderdeel uit van een eerste productierun van de E10e in de Bobcat-fabriek voor compact materieel in Dobris (Tsjechië). Tien daarvan waren gereserveerd voor de Nederlandse importeur Inter-Techno.
Serienummer B4KL11001
De eerste E10e die enkele maanden geleden in Tsjechi? van de productieband rolde, heeft serienummer B4KL11001. De machine werd na uitgebreide inspecties en tests naar de Nederlandse Bobcat-dealer, Inter-Techno in Apeldoorn, verscheept waar zij werd gebruikt als demo-machine voor klanten van Inter-Techno en zusterbedrijf 123Machineverhuur.
Doosan Bobcat heeft de Dobris-fabriek gekozen om de E10e voor alle markten wereldwijd te produceren. De eerste machines worden verkocht in EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika), nadien in Noord-Amerika en de Aziatische markten. Nederland, Zweden, Duitsland, Oostenrijk en Noorwegen zijn de eerste landen die in Europa zijn geselecteerd; in overeenstemming met een onderzoek dat aantoont in deze landen de grootste vraag bestaat. De daaropvolgende verkoop van de E10e in andere landen is afhankelijk van de vraag van klanten.
Verhoging E10e-productie
De E10e is gebouwd op hetzelfde platform en geproduceerd op dezelfde productielijn als de zeer succesvolle E08- en E10z-minigraafmachines op diesel. Deze lijn heeft momenteel een totale capaciteit van 2000 machines per jaar en kan de vereiste mix van diesel- en elektrische modellen produceren, afhankelijk van de werkelijke vraag op de markt.
Jarry Fiser, Mini-Excavator Product Line Director, Doosan Bobcat EMEA, zei: “We zijn zeer tevreden dat de werkelijke vraag hoger is dan onze oorspronkelijke verwachtingen en productiecapaciteit. We hebben prioriteit gegeven aan Bobcat-dealers in Nederland, Scandinavië, Duitsland en Oostenrijk. Deze landen hebben een zeer positieve publieke acceptatie van alternatieve energiebronnen.”
Slechts het begin van onze reis
“De E10e is slechts het begin van onze reis om ons portfolio in alternatieve stroombronnen verder uit te breiden. In wezen zijn alle componenten in de aandrijflijn op maat gemaakt en passen we samen met onze leveranciers de processen nog steeds aan zodat we de productievolumes kunnen verhogen wanneer dat nodig is. De productie van 2019 is al uitverkocht en we krijgen al bestellingen voor levering in 2020.”
Ook Bertus Boer, algemeen directeur van Inter-Techno, heeft veel vertrouwen in het succes van de E10e elektrische graafmachine. “De E10 op diesel is een zeer succesvolle machine, waarvan we er jaarlijks zo’n honderd verkopen. Door de steeds strengere emissie-eisen zal de helft daarvan op termijn uit de elektrische versie bestaan; en zeker als de prijs van de machine daalt. De eerste vier van de tien geleverde E10e machines zijn trouwens al verkocht.”
Accu’s
De Bobcat E10e is de eerste mini-graafmachine op accu’s, die geen uitstoot, een laag geluidsniveau en een breedte van slechts 71 cm combineert, waardoor hij gemakkelijk door standaard deuren en in en uit liften kan rijden. Naast sloopwerken binnenshuis en het graven van kelders is de graafmachine ook ideaal voor vele andere locaties waar dit type machine vereist is: bijvoorbeeld in stadscentra, bij werkzaamheden in de nacht en bij werkzaamheden in stille zones zoals ziekenhuizen, begraafplaatsen en scholen.
De E10e heeft een ultramoderne lithium-ion, onderhoudsvrije accu met een geavanceerd managementsysteem, dat ontworpen is om binnen de standaard machinehouder te passen, zodat het ZTS-profiel van de machine behouden blijft. Op basis van klantonderzoek heeft Bobcat de accu geoptimaliseerd om voldoende capaciteit te bieden voor de typische, dagelijkse werkzaamheden en dagindeling.
De E10e kan maximaal vier uur op één lading worden gebruikt. Door gebruik van een optionele externe 400V-supercharger kan deze in minder dan twee uur tot 80% van zijn capaciteit worden opgeladen. Door in de werkpauzes te laden kan de E10e een volledige werkdag worden gebruikt. De accu kan ook 's nachts volledig worden opgeladen met behulp van de ingebouwde lader van een standaard 230 V-net.