Akkerbouwers Simon Wieringa en Manon Huizinga uit het Groningse Hellum strooien compost en kalk over hun akkers met de allereerste Fliegl-schotelstrooier in de Benelux. De hydraulisch geveerde dissel en het onderstel van de Duitse fabrikant komen in de KDS 140 samen met het onovertroffen strooiprincipe van het Franse Brochard. “Over alles is goed nagedacht. Bovendien is het een mooie machine om te zien. Als liefhebber word je hier ontzettend blij van.”
Simon Wieringa werkt ongeveer een week met de Fliegl KDS 140. “Op full speed rijden we per hectare zo 20 tot 25 ton compost over het land uit”, vertelt hij. De schotelstrooier voorziet in onze behoefte. “We waren al een poos op zoek naar een strooier. De prijs en het feit dat alles er op en aan zit, heeft voor ons de doorslag gegeven. We hebben de Fliegl een aantal dagen mogen testen en die gaat niet meer weg.” Aan de rand van een perceel in Siddeburen is de compost gestort. Met een kraan brengt zoon Tiemen de organische verbeteraar in de bak van de schotelstrooier. “We strooien veel”, stipt Simon Wieringa aan, “Natuurlijk is een gebruikte machine een optie, maar toch valt dat niet mee. Dan liever nieuw. Wat ons meteen opviel was dat de schotels het product mooi egaal over het land verspreiden. De Fliegl is een machine met een hoge capaciteit.”
Simon Wieringa: “Wat ons meteen opviel was dat de schotels het product mooi egaal over het land verspreiden.”
Compatible met John Deere
Het familiebedrijf verbouwt op 280 hectare in Groningen onder andere suikerbieten, zetmeel- en consumptieaardappelen, granen en uien. Ook heeft het bedrijf een stukje loonwerk. De eerste kennismaking met Fliegl was op de Agritechnica in Hannover. De contacten die op de beurs zijn gelegd, mondden uiteindelijk uit in de aanschaf van de schotelstrooier. Ook met het oog op de toekomst, legt Wieringa uit. “De bediening is zeer compatible met John Deere, waar we veel mee werken. Dat betekent dat we ook gelijk de mogelijkheid creëren om met automatische sectiecontrole te werken. Stukken die al gestrooid zijn, strooit hij automatisch niet meer.” Voor de KDS 140 staat een John Deere 6175R, met een nominaal vermogen van 175 pk en een wielbasis van 2,8 meter. “De premiumaansluiting voor Isobus klinkt misschien vrij standaard, maar is voor ons wel belangrijk. Aan de hand van de weegcellen in de schotelstrooier wordt automatisch de afgifte geregeld. Dat betekent dat alles klaar is om op taakkaartniveau te gaan strooien. Dat is uiteindelijk ook de bedoeling. De bediening op het scherm is vriendelijk. We kunnen eenvoudig gewicht, de snelheid van de bodemketting en de afgifte op het scherm herleiden. Verder niet te veel poespas en apartheden.” De schotelstrooier is voorzien van een geveerde dissel en een dikke ketting, die er voor zorgt dat het product in zijn geheel naar de schotels brengt. “Met een lege bak als resultaat na de ronde. Het geveerde onderstel kunnen we zo bijregelen, om dat vlak te zetten. Heel mooi.”
Nieuwe markt voor Fliegl
Jan Meerkerk, de Nederlandse vertegenwoordiger van importeur Ludo Pauwels voor Fliegl in de Benelux, legt uit dat fabrikant Fliegl met de KDS 140-schotelstrooier een nieuwe markt aan boort. Met de overname van het Franse Brochard juni vorig jaar werd een stap verder gezet in de richting van totaalaanbieder voor het verdelen van natuurlijke meststoffen. Op de Agritechnica 2019 kon al een prototype met horizontale walsen en daaronder de strooischotels aan het publiek worden getoond. Akkerbouwbedrijf Huizinga/Wieringa heeft de primeur in de Benelux. “Eigenlijk is het strooiprincipe nagenoeg hetzelfde gebleven. Daar heeft Fliegl met de geveerde dissel en het onderstel aanhangercomponenten aan toegevoegd. Uiteindelijk zijn Brochard en Fliegl in deze mooie schotelstrooier samengebracht. Het is dan meteen wel de eerste strooier, die onder de naam Fliegl van de Duitse fabrikant op de markt komt.” Eén van de opvallende elementen is de bodemketting met extreem zware schakels van twintig millimeter. De ketting is voorzien van meenemers, die met dertig centimeter afstand relatief dicht op elkaar staan. “Hierdoor krijg je een gelijkmatige dosering naar achteren.” De meenemers hebben niet de vorm van een open U, maar zijn volledig dichtgelast, voor extra sterkte. “Ze zijn bovendien hoog, waardoor ze ook geschikt zijn voor bijvoorbeeld geitenmest”, legt Meerkerk uit. De ketting heeft door de solide bouw een breukbelasting van vijftig ton.
De bodemketting heeft met extreem zware schakels met robuuste meenemers
Robuust en eenvoudig
De hydraulisch geveerde dissel zorgt voor veel rijcomfort op de weg. De walsen zijn bovendien robuust gebouwd en worden door aftakassen aangedreven. “De eenvoud zorgt voor weinig problemen en beperkt onderhoud.” De walsen zijn voorzien van een elektrische toerentalbeveiliging. “Als er te veel druk is, neemt de snelheid van de bodemketting af.” De strooiwalsen hebben een diameter van 77 centimeter. “Fors en robuust.”
Tekst en foto's: Martin de Vries