In de zoektocht naar capaciteit in het grasseizoen is de Krone ZX dubbeldoelwagen niet te missen. De wagen valt niet alleen op omdat het de grootste is uit de range van de Duitse machinefabriek. Het groengele gevaarte heeft ook een aantal ‘onzichtbare’ innovatieve vernuftigheden.
Dubbeldoelwagens Krone
De eerste dubbeldoelwagens met een laadvermogen van 56 kubieke meter rijden op Nederlands en Belgisch grasland. Ad van den Hurk, verkoopmanager voor Krone, noemt de ZX vanwege de capaciteit een typische loonwerkwagen. “Het type ZX 560 GD is de grootste van de dubbeldoelwagens, die we maken”, stipt hij aan. Het chassis en de opbouw zijn zwaar uit gevoerd om de wagen als dubbeldoel te kunnen gebruiken in de gras- en maisoogst. De opraap- en snijwagen is voorzien van drie doseerwalsen en heeft een laadvermogen van 56 kubieke meter en een capaciteit van ongeveer vijf hectare per uur.
De grootste dubbeldoelwagen in de range van Krone heeft laadvermogen van 56 kubieke meter
De ZX bouwt voort op de onderscheidende eigenschappen van de Krone-wagens, als de Easy Flow pick-up met de W-vorming geplaatste tanden. Die zorgen er voor dat de gewasstroom richting de snijrotor continu, gelijkmatig en over de volle breedte plaatsvindt. “De pick-up is hydraulisch aangedreven en rijsnelheidsafhankelijk. Wordt de snelheid verhoogd, dan draait die sneller.” Het gaat om een ongestuurde pick-up zonder curvebaan.
Beweegbare voorwand
Om de opraap- en doseerwagen zo rendabel mogelijk te maken is niet alleen gekeken naar de transportsnelheid. De beweegbare voorwand zorgt voor 4,5 kuub extra laadruimte. “Als de laadruimte volledig gevuld is, beweegt de voorwand automatisch naar voren. Zo kan de wagen meer volume kwijt en wordt alle ruimte tot trekker optimaal benut. Voordeel is ook dat het gewicht dichterbij de trekker komt en dus zorgt voor extra trekkracht.”
De voorwand wordt door twee hydrauliekcilinders bediend. De bewegingen kunnen zowel handmatig als automatisch worden ingesteld. Door de openingen in de voorwand heeft de chauffeur ook een goed zicht op de laadruimte. “De voorwand wordt bovendien ingezet bij het lossen. Het schot beweegt van voren naar achteren, waardoor al het gewas uit de laadruimte wordt gedrukt.” De wagen heeft een schuine bodem wat het laden vereenvoudigd. Er is een dubbele bodemketting met vlakke schakels, die aan beide zijkanten wordt aangedreven. Alles om de capaciteit te vergroten.
Tekst en foto’s: Martin de Vries