Met een TerraGator 2244 en een Ploeger AT 4103 heeft Loonbedrijf Hartmann, dat aan de rand van de Limburgse hoofdstad Maastricht is gevestigd, twee capaciteitsmachines die passen bij het grote mestareaal en dito klantenbestand. In 1999 begint het mestverhaal van Hartmann met een Joskin Cobra-tank met een inhoud van dertien kubieke meter. Voor een constante aanvoer om de Joskin optimaal te kunnen benutten en op het juiste moment de mest aan het perceel te hebben, is in 2004 de eerste vrachtwagen met tankoplegger gekocht. Het areaal en klantenbestand groeit daarna zo hard, dat Hartmann niet onder een capaciteitsmachine uit komt. De TerraGator 2244 maakt zijn opwachting. Niet lang daarna is er een TerraGator 8333 aan het machinepark toegevoegd. Tegenwoordig is de TerraGator 2244 nog steeds in gebruik en heeft de TerraGator 8333 plaats gemaakt voor een Ploeger AT 4103. Tevens is het vrachtwagenpark uitgebreid tot vijf combinaties.
De TerraGator 2244 wordt nieuw gekocht in 2008 ter vervanging van de Joskin Cobra tank. Hartmann rijdt steeds meer mest uit op het tarweland en zoekt een machine die vriendelijker is voor gewas en bodem. Ook moet die presteren in de Limburgse heuvels. De TerraGator heeft een powershift versnellingsbak en een ‘beresterke’ mechanische aandrijving. Hij heeft een vijftien kuubs polyester tankopbouw en staat op Michelin 1050/50R32 banden. Samen met de hondengang is hij, ondanks zijn grootte, een geschikte machine voor in de heuvels. “In hondengang wordt de machine vier meter breed. Dit geeft veel stabiliteit in de bergen”, vertelt Joel Hartmann.
Hartmann vindt de TerraGator een oerdegelijke, wendbare en sterke machine. Ook de gewichtsverdeling is goed. In het voorjaar hangt de Veenhuis zodenbemester achter de TerraGator, eerst op het grasland en later op de tarwe. Daarna wordt de zes meter brede Tulip schijveneg aangekoppeld. “In sommige gevallen willen onze klanten hun grond niet te diep bewerken. Bijvoorbeeld voor de aardappelteelt; met de schijveneg kunnen wij op een diepte van vijf centimeter bemesten”, vertelt Henny Hartmann. Voor het mais- en bietenland en naderhand op de tarwestoppel wordt, naast de schijveneg, een acht meter brede Evers bouwlandinjecteur aangehangen.
Ploeger AT 4103
In de winter van 2017 is het tijd om de TerraGator 8333 in te ruilen voor een nieuwe zelfrijder. Er komt steeds meer werk voor de tweede machine. Omdat Hartmann tevreden is over de TerraGator en het feit dat Ploeger de productie van de machine heeft overgenomen, hebben ze besloten om de Ploeger AT 4103 te kopen. De zestien kuubs driewieler wordt de hoofdmachine van het bedrijf. Hartmann heeft voor de tank gekozen om niet met een té zware machine op het veld te rijden. Zeker nu er veel meer mest in het voorjaar uitgereden moet worden. “We kiezen er zelfs vaker voor om op de tarwe vier kuub minder te laden, zo wordt de asdruk één ton per wiel lichter”, vertelt Henny Hartmann.
De vierhonderd pk sterke machine is uitgerust met een RTK-GPS systeem tot twee centimeter nauwkeurig. Pluspunten van de machine zijn: de mechanische achterasaandrijving, de goede gewichtsverdeling, veel vermogen op de banden en de honderdtachtig graden draaibare zuigarm. De Ploeger staat achter op grote en brede MITAS 1250/50R32 banden. De voorband van de driewieler is een Michelin 1050/50R32. Door deze bandenkeuze, met name de achterbanden, is de bodemdruk te vergelijken met die van de TerraGator 2244. Verder zijn de verticale schommelschotten in de polyester tank van de Ploeger een groot voordeel. Wat de stabiliteit van de machine, in de Limburgse heuvels, ten goede komt.
Tekst en beeld: Jens Kusters