Op kerstavond, 24 december 2020, stuurde LNV een brief over het mestbeleid naar de Tweede Kamer. Belangrijkste onderwerpen van de brief zijn het rVDM (digitaal en realtime verantwoorden van transport van dierlijke meststoffen) en de fosfaatnormen per 2021.
Fosfaatnormen
Met name over de fosfaatgebruiksnormen voor 2021 was veel te doen de laatste weken. Door de invoering van de nieuwe, gecombineerde, fosfaatindicator zouden sommige ondernemers, bijvoorbeeld vele akkerbouwers op de (Zuidwestelijke) klei er in 2021 t.o.v. 2020 meer dan 10 procent op achteruit gaan qua fosfaatbemestingsruimte. Dat was voor LTO Nederland onverteerbaar, en er is zwaar op ingezet richting LNV om dit te voorkomen.
Beter te halve gekeerd dan te hele gedwaald
Uiteindelijk is LNV – logischerwijze in deze tijd – tot bezinning gekomen: beter te halve gekeerd dan te hele gedwaald. Sowieso (blijkt uit de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet die nu voorligt) kunnen ondernemers met een analyse uit 2020 of daarvoor kiezen voor de oude (P-AL of PW) of de nieuwe (gecombineerde fosfaatindicator) systematiek voor 2021 en enkele jaren daarna.
Gecombineerde fosfaatindicator
Voor ondernemers waarvoor dit geen oplossing biedt, wordt er waarschijnlijk een jaar (d.w.z.: 2021) uitstel verleend voor het werken met de gecombineerde fosfaatindicator. Het jaar 2021 wil LNV gebruiken om met de sector in gesprek te gaan over de fosfaatgebruiksnormen (o.a. de fosfaatklassen) in relatie tot het 7e Actieprogramma.
Dankzij de massieve druk van LTO Nederland, ondersteund door de Tweede Kamer, is dus sowieso een jaar uitstel bereikt. Ook in 2021 zal LTO Nederland ten volle inzetten om per 2022 tot een werkbaar alternatief te komen.
Mesttransport
Over de verantwoording van het mesttransport (van papieren VDM naar digitale rVDM) geeft LNV vooral informatie over het proces in 2021. Het proces bevat een aantal stappen: het voorleggen van de concept regelgeving in Brussel (van 16 november 2020 tot 16 februari 2021), het publiceren van de definitieve regelgeving in Nederland (in het eerste kwartaal van 2021), het testen van het systeem in de praktijk in twee fases: eerst ‘droogoefenen’ en daarna een pilot met een kleine groep praktijkdeelnemers.
Pas na het mestseizoen van 2021 verwacht LNV te kunnen starten met de derde fase, namelijk met de brede uitrol van het rVDM-systeem. LTO Nederland is (samen met andere partijen) nadrukkelijk betrokken bij deze discussie en implementatie. Uiteraard blijven we als LTO Nederland, ook in 2021, inzetten op een praktisch systeem, tegen lage kosten voor de boeren en tuinders.
Bron: LTO Nederland