Valtra begon de serieproductie van biogastractoren op kleine schaal en ontwikkelde de tractoren enkele jaren door. Inmiddels wordt op grote schaal geproduceerd en zijn de nieuwste Dual Fuel-modellen gelanceerd. Dual Fuel-motoren rijden op een mix van biogas en diesel, maar kunnen ook uitsluitend op diesel rijden
De ontwikkeling van de biogastractoren is afgestemd op de vraag van gebruikers naar het behouden van capaciteit. Of ze nu op diesel of biogas rijden, de biogastractor moet op exact dezelfde manier functioneren bij alle werkzaamheden, onder alle omstandigheden en in com-binatie met alle machines. De chauffeur mag niet merken op welke brandstof de tractor presteert. Naast de capaciteit waren de belangrijkste principes bij de ontwikkeling: behoud van een hoge efficiency, optimalisering van het gebruik van biogas en emissiebeheersing. Voor tractorbezitters kan het gebruik van biogas aanzienlijke besparingen op brandstofkosten opleveren.
Dual Fuel-tractoren rijden op een mix van diesel en biogas, maar kunnen ook alleen op diesel rijden. De eerste biogastractoren van Valtra reden op een vast mengsel van 83 procent biogas en 17 procent diesel. Bij de nieuwe modellen wordt de verhouding echter variabel, afhankelijk van de rijomstandigheden. Zo kan de tractor na een koude start van de motor volledig op diesel lopen, terwijl deze na intensief gebruik tot maximaal 90 procent op biogas kan rijden. Om alleen op biogas te kunnen rijden zou de motor met bougies moeten worden uitgerust, maar dat sluit het rijden op diesel uit.
Ontwikkeld in Zweden en Duitsland
De modellen N103.4, N113 en N123 zijn leverbaar met de transmissies HiTech 3 of HiTech 5. De biogasmodellen van Valtra zijn mede ontwikkeld door een project dat gesponsord wordt door de Duitse deelstaat Beieren en in het kader van het project MEKA dat door de Zweedse regering gefinancierd wordt. Een van de doelstellingen van het Zweedse project was het verkrijgen van meetgegevens ten behoeve van Zweedse en wellicht Europese wetgeving. Want vanwege ontbrekende regelgeving is momenteel nog steeds speciale goedkeuring vereist voor de registratie van biogastractoren.
Ook in Rusland werden de Dual Fuel-tractoren goed ontvangen, Valtra werd daar verleden jaar tijdens de beurs AgroSalon in Moskou onderscheiden met de zilveren medaille. In Rusland wordt echter geen biogas maar aardgas als alternatieve brandstof gebruikt. Biogastractoren zijn duidelijk milieuvriendelijker en rijden op een duurzame energiebron. De doorontwikkeling is vooral gefocust op de emissiebeheersing en vergroting van de serieproductie. Zo wordt er nog steeds gewerkt aan het verder terugdringen van de emissie van stikstofoxide en methaan. Enkele methaansoorten verbranden niet in de biogasmotoren, daarom zijn er intelligente motormanagementsystemen en verschillende katalysatoren ontwikkeld.
Om de serieproductie en onderdelenvoorziening te faciliteren, zijn alle componenten van biogastractoren gestandaardiseerd en gedocumenteerd. Zo worden de brandstoftanks met bijbehorend frame als één enkel pakket afgeleverd op de assemblagelocatie. Ook is de uitlaatpijp speciaal ontworpen voor de biogastractoren. De methaankatalysator is omgebouwd zodat deze past in de behuizing van een traditionele DOC-katalysator.
Meer informatie:
Valtra
T.: +31 (0) 358 20 455 01
E.: Contactformulier
W.: www.valtra.nl