John Deere en Michelin organiseren opnieuw de European Drivers’ Championship in juni 2017. Zestien chauffeurs uit heel Europa zullen hun vaardigheden bewijzen bij het besturen van de nieuwe 6250R-trekker op het Michelin-onderzoekscircuit in Clermont-Ferrand, Frankrijk. Bij de wedstrijd gaat het niet alleen maar om snelheid, maar ook om de beste en meest efficiënte rijstrategie.
Inschrijven kan nog steeds via www.lightstrongsmart.com. Alle geuploade foto’s kunnen door contacten op social media gewaardeerd worden met een ‘‘vind ik leuk’’. De 16 kandidaten met de meeste ‘‘vind ik leuks’’ worden uitgenodigd in het technologiecentrum en op het testcircuit van Michelin om hun thuisland te vertegenwoordigen tijdens de European Drivers’ Championship.
Het onderzoekscircuit is één van de grootste ter wereld en heeft 19 testcircuits met een totale lengte van 41 km. Acht gloednieuwe John Deere 6250R-trekkers, uitgerust met de nieuwe CommandPRO-joystick, zijn beschikbaar voor de wedstrijd. Met een maximaal vermogen van 300pk zal elke trekker, uitgerust met Michelin-banden, een Joskin-aanhanger met tandemassen van 29 ton trekken. De 16 deelnemers zijn de eerste klanten ter wereld die de 6250R onder werkelijke omstandigheden besturen.
Aan het begin van de wedstrijd selecteert elke chauffeur zijn of haar eigen rijstrategie en bepaalt hij of zij de juiste trekkerinstellingen alsook de meest geschikte bandendruk. De deelnemers moeten vervolgens een veld- en wegparcours afleggen, dat zij zo snel mogelijk moeten passeren waarbij zij rekening houden met brandstofverbruik en mogelijke bodemverdichting. Elke bestuurder wordt beoordeeld op zijn of haar prestaties in de volgende categorieën: snelheid, brandstofefficiëntie, bodemverdichting en rijvaardigheden.
Met deze wedstrijd wil John Deere laten zien dat goed getrainde chauffeurs de prestatie van hun trekkers kunnen verbeteren. De resultaten laten zien hoe de bestuurder tijd en geld kan besparen met de juiste machine-instellingen en door de juiste beslissingen te nemen. Banden spelen tevens een belangrijke rol bij de algehele prestatie van de trekker. Afhankelijk van de belasting, snelheid en interne bandendruk kan worden bespaard op brandstof en tevens kan de bodemdruk en de slijtage van banden worden gereduceerd.
Bron: John Deere