De Puma-tractorserie van Case IH, aangedreven door de 6,7-liter N67 motor van FPT Industrial, heeft voor het nieuwe modeljaar belangrijke vernieuwingen ondergaan, met diverse toevoegingen en verbeterde functies en kenmerken, om de productiviteit en het bestuurderscomfort te verbeteren. Alle tractoren voldoen aan de emissievoorschriften van Stage IV dankzij het Hi-eSCR selectieve katalytische reductiesysteem.
Op de modellen Puma 185 Multicontroller tot Puma 240 CVX werd de voorasvering verbeterd, dankzij een dubbele accumulator die voor een verbeterd rijcomfort zorgt, met name bij veranderingen in de belasting op voor- en achteras. Tractoren moeten hun werkzaamheden steeds vaker op hogere snelheden uitvoeren, om nauwe tijdvensters optimaal te benutten, en deze vernieuwde vering draagt zowel op het land als op de weg bij tot een verbetering van het rijcomfort en van de machinestabiliteit. Ook het bruto voertuiggewicht is verhoogd, van 13.000 kg tot 13.650 kg voor de Puma Multicontroller-modellen en tot 14.000 kg op Puma CVX-tractoren, waardoor de capaciteit van de machine op de weg wordt verbeterd.
De modellen Puma 185 Multicontroller tot Puma 240 CVX kunnen nu ook worden uitgerust met adaptieve regeling van de stuurinrichting (Adaptive Steering Control – ASC). Dit variabele stuursysteem maakt het mogelijk om de verhouding tussen het aantal omwentelingen van het stuurwiel en de stuurhoek van de voorwielen aan te passen op grond van de vereisten van de bestuurder. Op deze manier kan het aantal omwentelingen van het stuurwiel, dat nodig is om de tractor van aanslag tot aanslag te sturen, worden aangepast aan de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd. Via de AFS-terminal van de tractor kan de bestuurder de gewenste stuurverhouding kiezen uit drie vooringestelde opties of een persoonlijke instelling.
Reactive Steering
Ook nieuw, voor alle Puma-modellen, is de functie voor reactieve sturing, Reactive Steering. Deze functie laat het stuursysteem van de Puma scherper reageren en verbetert de zelfcentrering, het resultaat van verbeteringen van de vooras en nieuwe stuursensoren.
Puma Multicontroller- en Puma CVX-tractoren met ISOBUS klasse III maken twee-wegs gegevensoverdracht tussen de tractor en ieder willekeurig compatibel werktuig mogelijk. Hierdoor kunnen niet alleen de functies van het werktuig worden geregeld via het scherm van de AFS 700-terminal, maar kan het werktuig ook informatie terugkoppelen, informatie die vervolgens de tractorinstellingen, zoals de vooruitsnelheid, kan beïnvloeden, voor optimale prestaties bij werkzaamheden als bijvoorbeeld balenpersen. Het klasse III-systeem biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om de tractor door het werktuig langs een zwad te laten sturen, om een gelijkmatige invoer en perfect gevormde baal te garanderen.
Multicontroller
Via het scherm van de AFS 700-terminal kunnen alle knoppen op de Multicontroller – met uitzondering van de knoppen waarmee de transmissie wordt bediend – plus de 'peddel'-schakelaars van de regelventielen en de joystick nu snel en gemakkelijk worden geconfigureerd, om ISOBUS-werktuigen volgens uw eigen wensen te bedienen. Dit is gedaan om de bestuurders de mogelijkheid te geven om een set bedieningsinstructies te creëren die aan hun specifieke vereisten en omstandigheden zijn aangepast.
Regelventielen
Alle modellen zijn nu uitgerust met nieuwe regelventielen met kleurcodering. Hierdoor verloopt het aankoppelen van werktuigen sneller, omdat de bestuurder sneller ziet welk ventiel op de achterzijde van de tractor overeenkomt met welke schakelaar (modellen met elektrohydraulische regelventielen) of hendel (modellen met mechanische regelventielen) in de cabine.
Foto: Verbeteringen van de voorasvering voor Puma 185 Multicontroller tot Puma 240 CVX / Verbeterde stuurreactie / Adaptieve regeling van de stuurinrichting (Adaptive Steering Control) als optie voor Puma 185 Multicontroller tot Puma 240 CVX / Veranderde bruto voertuiggewichten / ISOBUS klasse III voor verbeterde werktuigbesturing