John Deere introduceert twee nieuwe tractormodellen uit het zes cilinder topsegment met een nominaal vermogen van 230 en 250 pk (97/68 EC), die zijn ontworpen om te voldoen aan de behoeften van loonwerkers en akkerbouwers. De 6230R en 6250R vullen de reeks John Deere tractors uit de 6R-serie aan vanaf 2017.
De 6230R en 6250R zetten een nieuwe standaard voor transport, comfort voor de bestuurder en versnelling op de weg. Dankzij een hoger motorvermogen van 50 pk met intelligent power management (IPM), kan de 6250R-tractor indien nodig tot 300 pk leveren. De 6250R is een zeer licht voertuig van 9,3 ton en levert meer vermogen dan alle andere tractoren in deze gewichtsklassen. Daarnaast levert de 6250R ook een ongeëvenaarde vermogensdichtheid van 31 kg/pk. Het hoge maximum toegestane gewicht van 15 ton zorgt ook voor een laadvermogen van 5,7 ton waardoor de tractor zwaardere ladingen kan verplaatsen.
Deze nieuwe tractoren zijn beide uitgerust met een PowerTech PSS-motor van 6,8 liter met dubbele turboladers en geavanceerde DPF- en SCR-technologie die snel reageert op veranderende belastingen terwijl er minder brandstof wordt verbruikt en aan veeleisende uitstoot-standaarden van Fase IV wordt voldaan. De bijgewerkte AutoPowr-transmissie levert maximale efficiëntie met 100 procent mechanisch vermogen dat beschikbaar is bij 3,5 km/u voor zware trektoepassingen, 11 km/u voor lichte trektoepassingen, 22,5 km/u voor zwaar transport en 47,2 km/u voor licht transport. Als er wordt gereden met maximale wegsnelheid, neemt het toerental automatisch af en wordt een snelheid van 50 km/u behouden bij 1630 tpm en 40 km/u bij 1300 tpm. Dit leidt tot een lager brandstofverbruik op de weg.
De tractoren zijn ook uitgerust met een volledig nieuwe CommandPRO-joystick die een nieuwe dimensie in ergonomie en veelzijdigheid introduceert voor John Deere tractoren. De topsnelheid kan behaald worden met een druk op de knop en er zijn 11 instelbare knoppen beschikbaar voor de hefinrichting, aftakas, SCV's, AutoTrac-bedieningen enz. Met de functie van CommandPRO kan de tractor bediend worden van topsnelheid tot nul met een druk op de knop of een beweging van de joystick en kunnen er lagere snelheden behaald worden van 0 tot 2 km/u met de functie voor de kruipversnelling. De joystick en de pedalen kunnen tegelijkertijd worden bediend en er is geen externe ISOBUS-joystick vereist omdat de bestuurder de tractor en de ISOBUS-functies ook tegelijkertijd kan bedienen.
De nieuwe 6R-serie is uitgerust met een opbrengst gecompenseerd hydraulisch systeem met load sense en levert een maximale opbrengst van 160 liter/min bij 1500 tpm. Hierdoor wordt ook brandstof bespaard, zelfs in de meest veeleisende hydraulische toepassingen. Er zijn maximaal zes SCV's met afzonderlijke hendels voor het aflaten van druk bij elkaar geplaatst voor eenvoudigere toegang en de nieuwe hefvermogens zijn 10,4 ton achter en 5 ton voorop.
De 6230R en 6250R tractoren zorgen ook voor meer comfort voor de bestuurder. Het intelligente hydro-pneumatische cabineveringssysteem (HCS Plus) biedt meer rijcomfort en demping van geluid en trillingen. Betere tractie en tot 10 procent meer vermogen naar de grond door het nieuwe zelf nivellerende TLS Plus vooras veringssysteem. Hierdoor wordt de gevoeligheid en de vering karakteristiek automatisch aangepast en gesynchroniseerd met hefdetectie om te compenseren voor opspringen onder zware trekomstandigheden. Er is minder beweging van de arm en aanzienlijk minder stuurkracht vereist door het variabele stuuroverbrengingssysteem (VRS) dat geactiveerd en gedeactiveerd kan worden vanaf CommandCenter-bedieningspaneel van de tractor.
Andere opties omvatten een nieuw verbindingspakket met MyJobsConnect- en MyJobsManager-apps, waarmee bestuurders taken in realtime kunnen bekijken en uitvoeren via hun mobiele apparaat. John Deere is ook de eerste fabrikant van landbouwmachines die een optimalisatiesysteem voor navigatie en logistiek introduceert dat speciaal is ontworpen voor gebruik op de boerderij. Het intelligente Ag Navigation & Fleet Logistics-systeem is uitgerust met alle landbouwwegen en een overzicht van het wagenpark en toont bestuurders de snelste en veiligste manier om een veld binnen te komen. Het systeem kan ook navigeren tussen een losplaats en een oogstmachine die zich van veld naar veld verplaatst, zoals een maaidorser of veldhakselaar.
Belangrijke servicepunten op de nieuwe tractoren uit de 6R-serie zijn eenvoudig toegankelijk voor onderhoud. Beide modellen zijn uitgerust met een motoroliefilter, een brandstoffilter en motorolie-intervallen van 750 uur, waarmee de kosten van onderdelen en onderhoud verder verlaagd kunnen worden. Het roetfilter (DPF) voor volledige levensduur en het lage verbruik van dieseluitlaatvloeistof (Adblue) van 2 tot 3 procent zorgen voor aanvullende besparingen.
6R-serie tractors – belangrijke specificaties:
Specificatie |
6230R |
6250R |
Motortype
Nabehandeling Cilinders/inhoud Nominaal toerental Reservekoppel Nominaal vermogen (97/68 EC) Maximaal vermogen (97/68 EC) met IPM |
JD PowerTech PSS, dubbele turbo DPF, DOC, SCR met DEF* 6/6,8 liter 2100 tpm 40%
230 pk
280 pk |
JD PowerTech PSS, dubbele turbo DPF, DOC, SCR met DEF* 6/6,8 liter 2100 tpm 40%
250 pk
300 pk |
Versnellingsbak Toerental bij 50k/40k |
AutoPowr 1630/1300 tpm |
AutoPowr 1630/1300 tpm |
Voorasvering |
TLS Plus |
TLS Plus |
Hydraulisch systeem Pomp SCV's (max.) |
PFC met belastingdetectie (L.S.) 160 l/min bij 1500 tpm 6 (+3 kleppen in het midden) |
PFC met belastingdetectie (L.S.) 160 l/min bij 1500 tpm 6 (+3 kleppen in het midden) |
Max. hefcapaciteit, achter Max. hefcapaciteit, voor |
10.400 kg 5000 kg |
10.400 kg 5000 kg |
Aftakas achter
Aftakas voor |
540/540E/1000 540E/1000/1000E 1000 |
540/540E/1000 540E/1000/1000E 1000 |
Gewicht |
9300 kg |
9300 kg |
*DPF – roetfilter/DOC – oxidatiekatalysator/
SCR – selectieve katalytische reductie/ DEF – dieseluitlaatvloeistof (Adblue)
Bron: John Deere