Massey Ferguson, een wereldwijd merk van AGCO (NYSE:AGCO) onthult de nieuwe generatie roterende dorsers die een grote stap vooruit doen in prestatie en productiviteit voor de zakelijke klanten.
Naast een groot aantal uitzonderlijke nieuwe functies, bieden modellen in het IDEAL assortiment van Massey Ferguson de grootste graantank capaciteit en het grootste maaibord. Alles richt zich hiermee op het leveren van maximale efficiëntie en output.
‘Het MF IDEAL assortiment, gebouwd in AGCO’s Europese Harvesting Center of Excellence in Breganze, Italië, is een radicale nieuwe richting ingeslagen voor onze combine-ontwikkeling’, zegt Adam Sherriff, Market Development Manager Harvesting bij Massey Ferguson. ‘Met het inzetten van de volledige capaciteit van de wereldwijde middelen en voorzieningen van moederbedrijf AGCO is dit het grootste nieuwe project voor oogstmachine- ontwikkeling dat we ooit ondernomen hebben. Het omvatte de productie van 45 prototypes en zes jaar continue wereldwijde (veld)testen waarbij we de prestaties in alle gewassen en omstandigheden maten. Alles aan de machines is nieuw: nieuw ontwerp, nieuwe engineering, nieuwe eigenschappen, nieuwe styling en zelfs een gloednieuwe uitstraling in prachtig antraciet. De 647pk sterke MF IDEAL 9 vertegenwoordigt hierdoor een totaal nieuw segment voor Massey Ferguson’.
‘De drijfveer achter het R&D programma, wat gebaseerd is op onze uitgebreide ‘Stem van de Gebruiker’ enquêtes, was om er zeker van te zijn dat we echte zakelijke voordelen voor combine- eigenaren en -bestuurders boden, om zo een positieve bijdrage aan hun winstgevendheid te bieden. We wilden ons volledig toewijden aan hun aandachtsgebieden, zoals brandstofverbruik, prestatie, onderhoud, onderhoudsgemak, graankwaliteit, residubeheer, transportbreedte, data management, heuvelwerk en bodemdruk. Er lag extra nadruk op de ontwerpcriteria van Massey Ferguson (efficiëntie, gebruiksgemak, eenvoud en no-nonsense betrouwbaarheid), waardoor onze IDEAL Massey Ferguson combines grote voordelen bieden in al deze gebieden en meer’, legt Adam uit.
De ideale aspecten
- Drie nieuwe combine modellen, met enkele en dubbele maaiborden – de 451pk MF IDEAL 7, de 538pk MF IDEAL 8 en 647pk MF IDEAL 9, plus ParaLevel versies.
- Brandstofzuinige motoren: AGCOPOWER 9.8 liter (MF IDEAL 7), MAN 12.4 liter (MF IDEAL 8) en MAN 15.2 LITER (MF IDEAL 9)
- 4,84m ‘Dual Helix’ rotor gemonteerd op de MF IDEAL 8 en MF IDEAL 9 is de langste rotor die er is. Het biedt het grootste maaibereik in de sector (31% meer vierkante meters dan de naaste concurrent), terwijl het profiteert van zeer lage energievereisten, ongevoeligheid voor diverse gewasomstandigheden, laag brandstofverbruik, laag korrelverlies en een productvriendelijke verwerking van graan en stro.
- 12.500 en 17.100 liter graantanks: de 17.100 liter optie is de grootste beschikbaar met ongeveer 18% meer capaciteit. Het vermindert de frequentie van lossen aanzienlijk, wat leidt tot meer efficiëntie.
- 140 en 210 liter/seconde lossnelheid: de ‘Streamer 210’ is met 210 l/sec de snelste beschikbaar. Het is ongeveer 32% sneller dan de snelste techniek beschikbaar, waardoor de productiviteit op en naast het veld toeneemt.
- Zelf-aanpassend: de optionele IDEALharvest™ App past het doseren zelf aan, wat zorgt voor meer gebruiksgemak. Met behulp van de graan-kwaliteitscamera en 52 Massa Akoestiek Detectie Sensoren (MADS) wordt automatisch de rotor van de machine, ventilatorsnelheid en zeef-instellingen aangepast om een optimale machine-prestatie en –efficiëntie te handhaven, naargelang de wensen van de bestuurder.
- IDEALbalance™ graan-paneel ontwerp: zonder extra bewegende onderdelen creëren twee geprofileerde collectoren onder de rotor een evenredige verdeling van het gewas in het reinigingsgedeelte. Door dit proces ontstaat er een hellingscompensatie van maximaal 15%, wat resulteert in een schoner en beter monster, ongeacht het terrein.
- De aandrijflijn heeft een eenvoudig ontwerp waardoor er minder riemen en kettingen nodig zijn, wat leidt tot een lagere energieverbruik en zeer gering onderhoud.
- Smalle transportbreedte: zelfs de grootste MF IDEAL 9 met 500 mm banden of nieuwe 26 inch (660 mm) zelf ontworpen rupsbanden voldoen aan de 3,32m algemene eisen voor transportbreedte.
- Lage bodemdruk door de nieuwe TrakRide geveerde rupsbanden optie.
- Volledige connectiviteit via de Fuse Connectivity Gateway, voor het nauwkeurig versturen en gebruiken van oogst-data, zoals opbrengstoverzichten.
- Nieuwe supercomfortabele en stille ‘Vision’ cabine met panorama zicht.
- MF PowerFlow maaibord met een breedte tot 12,2m maakt ultiem oogsten mogelijk door aangedreven riemen en een ‘head-first’ aanvoer in de elevator.
- AutoDock™ bespaart tijd door het automatisch koppelen van de hoofdaandrijving, hydrauliek en elektriciteit direct vanuit de cabine.
De vele bedrijfsvoordelen van de nieuwe IDEAL van Massey Ferguson omvatten bijvoorbeeld een focus op de maximale brandstofefficiëntie. ‘Op dit gebied hebben we ons geconcentreerd om er voor te zorgen dat alle eigenschappen van de combine gericht zijn op het verlagen van de behoefte aan kracht’, schetst Adam Sherriff. ‘We hebben eenvoudige aandrijvingen ontworpen en hebben in het ontwerp minder riemen opgenomen, slechts 13 in totaal. Het Dual Helix dorssysteem maakt gebruik van lage drukrotors die zijn ontworpen om maximale ruimte rond elke rotor te creëren om het stro losser te maken. De doorlooplengte en het feit dat het stro door de zwaartekracht recht in de dorser valt houdt de krachtbehoefte op een minimum door het stro niet te breken. De lengte van de rotor en het uitgebreide 1,66m² dorsgebied maakt een hoge capaciteit met een laag korrelverlies mogelijk.
IDEALbalance maakt de scheiding langer, waardoor het zeven makkelijker wordt en creëert zo een graan. Daarnaast is de vluchthoogte in het tank- en losinstallatiesysteem, ondanks het feit dat het de snelste losser in de markt is, ontworpen om de beschadiging van graan te minimaliseren, terwijl de stroom wordt geoptimaliseerd. Al deze eigenschappen komen samen om het uiteindelijke product zo schoon en van hoge kwaliteit mogelijk te maken, wat leidt tot hogere prijzen van het product van de agrariër.
Een van de belangrijkste aspecten in het ontwerp van de IDEAL Combine is dat de machine makkelijk te gebruiken is. Een goed voorbeeld hiervan is de zelfaanpassende functie IDEALharvest. Met behulp van 52 MADS sensoren in de machine kan een zeer eenvoudig dashboard worden bediend op de Tech Touch Terminal of de SmartConnect ™ App op een smartphone of tablet waarmee de bestuurder een combinatie van kwaliteit, prestatie en monstername kan kiezen voor zijn oogst. De machine zelf zal dan de rotorsnelheid, ventilatorsnelheid en zeefopening verfijnen om de ideale instellingen te selecteren voor de geselecteerde voorkeuren. Deze functie kan een visualisatie op de terminal of de App van de gewasstroom binnen de machine maken, zodat de bestuurder zelf de distributie van het gewas binnen de combine kan zien.
Voor gebruik op hellingen zijn de IDEAL combines uitgerust met het unieke IDEALbalance systeem. De combinatie van de twee gevormde onderrotordekken is ongevoelig voor hellingen tot 15% en plaatst de korrelmix in precies de juiste positie voor het scheidingsdek, de zeef en ventilator om een schone korrel te produceren bij hoge doorvoer. Voor werk op steiler terrein kan een ParaLevel-versie van een combine verder compenseren op hellingen tot 15%. Deze modellen zijn uitgerust met de Streamer 140 ontlader bij 140 l/s en een 12.500 liter graantank. Het befaamde ParaLevel-systeem beweegt de voorassen op een natuurlijke en soepele manier, op basis van de grondcontouren om zo de belangrijkste componenten stabiel te houden.
Met betrekking tot het beheer van residu maakt IDEAL van Massey Ferguson Combine de verwerking van stro eenvoudiger, omdat het stro gelijkmatig kan verspreid worden over een breder gebied. Dit komt doordat de distributie van de ShortCut maaier de volledige wijdte tot 12 meter kan gebruiken door het lage verbruik van de ActiveSpread functie.
Op het gebied van datamanagement biedt de IDEAL van de Massey Ferguson Serie toegang tot data en connectiviteit via Bluetooth-technologie en de AgCommand, op telemeterie gebaseerde machine managementtool. Prestatie-en oogstgegevens kunnen naar het eigen kantoor, de MF dealer of de fabrikant worden verzonden voor een analyse en optimalisatie van de processen. Alle functies van de MF Auto-Guide™ zijn verkrijgbaar en kunnen makkelijk beheerd worden door de nieuwe Vision cabine.
Compleet nieuwe verende rupstracks, TrakRide genaamd, is ontwikkeld door AGCO’s tracks-afdeling. TrakRide is beschikbaar met diverse werkbreedtes om te voldoen aan verschillende omstandigheden. Verder brengt TrakRide maximale comfort met zich mee en draagt het systeem bij aan het verminderen van de bodemdruk.
De MF armsteun in de nieuwe Vision cabine lijkt op de huidige, maar toch is er veel veranderd in de werkomgeving van de bestuurder. Nieuwe toevoegingen in de cabine maken het nog comfortabeler voor de bestuurder door een geventileerde zitting, een koelkast, extra opslag, nieuw informatie-dashboard en de mogelijkheid om de Tech Touch terminal 90 graden naar rechts te draaien, wat meer zichtbaarheid creëert. Veel van de taken van de bestuurder hebben nu snelkoppelingen, wat het besturen van de machine eenvoudiger maakt. LED lichten en een camera verbeteren het zicht tijdens donkere omstandigheden bij het maken van langere dagen.
Een verdere verbetering in het gebruiksgemak is de nieuwe en unieke AutoDock™ ‘hook-up’, die tijd bespaart en zorgt voor veiligheid en minimale inspanning van de bestuurder vereist. Wanneer het maaibord aan de combine moet worden gekoppeld (zowel van een wagen als van de grond), kan de bestuurder simpelweg op een knop drukken in de cabine en alle aansluitingen (zowel mechanisch als elektrisch en hydraulisch) worden automatisch gekoppeld door een gerobotiseerd proces. De bestuurder kan hierdoor veilig in de cabine blijven zitten en is meteen klaar om aan het werk te gaan.
De nieuwe IDEAL van Massey Ferguson Combines is voortgekomen uit een intensief zesjarig productontwikkelings-programma. ‘We zijn teruggegaan naar het tekenbord en hebben met een frisse blik gekeken naar elke verschillende aspect van het ontwerp van de combine’, verklaart Adam Sherriff. ‘Dit was onze kans om iets totaal anders te doen, grenzen te verleggen, oude werkwijzen te doorbreken. Het was een wereldwijze inzet van de expertise en specialistische kennis van zowel de kennis van AGCO als kennis van ontwerp, technische kennis, productie, kwaliteit, inkoop, onderdelen, service en product-marketing teams.’
Een fundamenteel onderdeel van het project was een serie van verdiepende, 1 op 1 ‘Stem van de Klant’ interviews die ter plekke met 60 combine-eigenaren en bestuurders werden gehouden in 12 landen. In Europa waren dit Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Polen. Dit werd gevolgd door een klantenenquête, die leidde tot 500 reacties. Daaruit werd een kritische actielijst opgesteld. Per regio en marktsegment waren er verschillende prioriteiten onder klanten waar te nemen, maar de kernboodschap bleef hetzelfde. De belangrijkste feedback uit het veld was de behoefte aan betrouwbaarheid, onderhoudsvriendelijkheid, intuïtieve systemen eenvoudige bediening, efficiëntie en de mogelijkheid om de machine aan te passen aan de wensen en behoeften van de individuele bestuurder.
De IDEAL van Massey Ferguson Combines worden gebouwd in de AGCO Breganze productiefaciliteit in Noord-Italië. De locatie is 25 hectare groot en is een belangrijke faciliteit voor de doorontwikkeling van de producten. Enkele van de ISO-gecertificeerde ontwikkelingen, die plaatsvonden op de 65,000 m² locatie, zijn onderhevig geweest aan een complete reorganisatie van de supply chain en productieproces, de installatie van nieuwe machines, automatische lasrobots, een hoogwaardige verfspuit-installatie en de opening van het magnifieke AgriDome bezoekerscentrum.
Een beperkte oplage van de IDEAL van Massey Ferguson is gepland voor 2018 met volledige introductie van de machines in 2019.
Bron: Massey Ferguson