Een serieus alternatief voor benzine, diesel en gas is in opmars: waterstof. Deze duurzame energiedrager is veelbelovend, maar brengt uitdagingen met zich mee. Exacte hoeveelheden afmeten is bijvoorbeeld lastig. Het Nederlandse Fluidwell bedacht hiervoor een oplossing.
Een Duits consortium, met onder andere Shell, treft voorbereidingen om waterstof grootschalig op de markt te brengen. Zij misten echter een goede meetopstelling. Daarom klopten zij aan bij Fluidwell. Dat bedrijf werkte toevallig aan een vergelijkbaar product, al was dat niet voor waterstof bedoeld.
Flowcomputer voor aardgas
“Een zogeheten ijkwaardige flowcomputer voor aardgas, daar waren we oorspronkelijk mee bezig”, vertelt Eric Rath, directeur van Fluidwell. “Voor deze opdracht konden we ons product wel gebruiken, maar moesten we flink wat aanpassen. Waterstof overhevelen van de ene in de andere tank is namelijk niet zo eenvoudig als bij andere brandstoffen.
Waterstof in gasvorm staat – in tegenstelling tot bijvoorbeeld aardgas – onder hoge druk, ongeveer 400 bar. Dat brengt explosiegevaar met zich mee. Bovendien moet het heel zuiver blijven. Komt er zuurstof bij, dan kun je het niet meer gebruiken.”
Waterstof leveren aan een klant, bijvoorbeeld een tankstation, is daarom een ingewikkelde klus. De vrachtwagen die waterstof aanlevert, moet een meetsysteem hebben dat precies registreert hoeveel waterstof de klant krijgt. Plus het feit dat het meetsysteem zélf ook regelmatig gekalibreerd moet worden zonder dat er zuurstof in het systeem komt.
Druk op de ketel
Het Duitse consortium had haast, dus Fluidwell ook. Om het proces te versnellen vroeg het bedrijf RVO.nl om financiële ondersteuning. “Op RVO.nl vulden we een quickscan in, toen is het balletje gaan rollen”, legt Rath uit.
“Ons product paste binnen een subsidieregeling voor de Topsector Energie. Mede dankzij deze subsidie hebben we inmiddels een bewijs van concept op de markt kunnen brengen. Dat was anders nooit zo snel gelukt. De officiële certificering van het product moet nog komen, maar die verwachten we na aankomende zomer.”
Bron: RVO