De witte TM1000-banden van Trelleborg maakten het futuristische plaatje van de concepttrekker van Massey Ferguson, één van de blikvangers op de afgelopen Agritechnica, compleet. Het futuristische element van de fabrikant zit echter in de velg. De banden zijn namelijk uitgevoerd met het CTIS + Inside drukregelsysteem. Speciaal ontwikkelde geavanceerde software, die zelfstandig de luchtdruk kan regelen.
Bandendrukregeling
“State-of-the-art intelligentie.” Zo omschrijft Piero Mancinelli CTIS + Inside. Hij is de directeur van de agrarische afdeling van Trelleborg Wheel Systems. Het nieuwe drukregelsysteem kan de bandenspanning vanuit de trekkercabine verlagen of verhogen. De innovatie is samen met assenfabrikant Dana Incorporated ontwikkeld. De aanbevolen druk wordt berekent door Trelleborg Load Calculator-software.
“Ambitie is om de nieuwe oplossing eind van 2020 toegankelijk te maken voor nieuwe generatie tractoren en landbouwmachines.”
De spruitring van Trelleborg worden aan de binnenrand van de velg geïnstalleerd. Een verdeelstuk voorkomt luchtlekkage tussen de stator en de roterende elementen. Dana heeft het ventiel en de elektronica. Het gaat dan om een Mechatronic Control Unit (MCU). De bandenspanning kan vanuit de cabine of zelfs vanaf de telefoon worden aangepast. Een snelheid van 0,33 bar per minuut is mogelijk.
Volledig geïntegreerde oplossing
“Het systeem biedt voordelen voor alle schakels in de landbouw. In tegenstelling tot de al bestaande CTIS-systemen hebben we nu een volledig geïntegreerde oplossing zonder externe onderdelen ontworpen. Dus geen buizen die uit het wiel steken. Met het spruitstuk is er geen risico op systeemschade of ongevallen. Het resultaat is dus een hogere veiligheid en productiviteit”, stelt Mancinelli, “Over het algemeen schatten we in dat de toepassing van CTIS + Inside de variabele kosten, zoals brandstof, met maar liefst twintig procent kan worden verlaagd.”
Trelleborg werkt samen met toonaangevende trekkerfabrikanten om het systeem beschikbaar te krijgen voor de configuratie van nieuwe modellen. “Onze ambitie is om de nieuwe oplossing tegen het einde van 2020 toegankelijk te maken voor de nieuwe generatie tractoren en landbouwmachines.”
Innovatieve velg
Agritechnica was voor Trelleborg ook het moment om het nieuwe innovatieve TW-velgprofiel te lanceren. De geavanceerde en geoptimaliseerde geometrie, maakt montage van de velg voor grote trekkers, maaidorsers en oogstmachines een stuk eenvoudiger, veiliger en sneller. Voor de velg is een dunner materiaal gekozen waardoor het totale gewicht van het wiel verminderd. Door het weghalen van snijvlakken wordt de band bovendien naar de juiste positie geleid en wordt het risico verkleind dat de band in het midden van de velg blijft hangen. Onder zware omstandigheden staat de levensduur van wielen onder druk door de spanning, die door de zijvlakken in een standaard velg ontstaat.
“Wij geloven dat de interactie tussen band en velg essentieel is om de efficiëntie, veiligheid en productiviteit van moderne en grote machines te vergroten. We benutten onze kennis als wielproducent om de concurrentie met een assemblage-aanbod voor te blijven”, legt woordvoerder Lorenzo Ciferri van Trelleborg Wheel Systems uit.
De nieuwe velg is beschikbaar voor het hele assortiment landbouwbanden van Trelleborg, in de maten van 24 tot 50 inch (diameter).
Tekst: Martin de Vries
Foto’s: Trelleborg