Meerdere media melden dat de luchtvaartsector nu ook te horen heeft gekregen van de commissie-Remkes minder stikstof uit te moeten gaan stoten. Als de dit niet gebeurt, zal dit vergaande consequenties kunnen hebben voor Lelystad Airport en Schiphol.
Stikstofuitstoot
Mocht Lelystad Airpotrort de uitstoot van stikstof niet gaan verminderen, dan kan het zo ver komen dat het geen eens mag openen. Voor Schiphol kan het betekenen dat ze niet verder mogen groeien. De commissie van Remkes geeft aan dat de luchtvaart alleen mag groeien als de stikstofuitstoot van de sector omlaag gaat. De commissie-Remkes geeft verder aan dat het niet eerlijk zal zijn als de maxiumsnelheid omlaag moet, de boeren er alles aan moeten doen om de stikstofuitstoot te verminderen en de luchtvaart maar door zal blijven gaan met het uitstoten. Vandaar ook de harde conclusie in het adviesrapport dat Lelystad Airport niet open mag voor vakantievluchten als de uitstoot van de luchtvaart niet verminderd wordt.
Stikstofuitstoot luchtvaart naar boven bijgesteld
Tot nu toe werden alleen vluchten van onder de 3.000 voet meegenomen in de berekeningen. Hierdoor kwam de berekende stikstofuitstoot altijd neer op 0,1 procent van het totaal. De commisie-Remkes adviseert nu om ook hogere vluchten mee te rekenen. Door ook deze vluchten mee te nemen in de berekening komt de uitstoot uit tussen de 0,7 en 1,1 procent van het totaal.
Oplossing voor terugdringen stikstofuitstoot
Enkele mogelijke oplossingen zijn volgens de commissie het elektisch taxiën en het aanmoedingen van glijvluchten. Met een glijvlucht wordt het volgende bedoeld: Een glijvluchtnadering (Engels: Continuous descent approach, afgekort CDA) is een landingsprocedure waarbij door al op grote afstand en grote hoogte een vliegtuig op de landingsbaan uit te lijnen de hoeveelheid geluidsoverlast en brandstofconsumptie beperkt wordt.
"Een duidelijk en werkbaar advies"
"Met dit advies geeft de commissie een duidelijke opdracht, maar ook een werkbaar advies", geeft ceo Dick Benschop van de Royal Schiphol Group in een reactie aan. Op de vliegvelden wordt al gewerkt aan diverse maatregelen om uitstoot terug te dringen, die ook door de commissie-Remkes worden aangedagen. "Dit advies stelt het kabinet in staat de politieke besluitvorming over Lelystad en Schiphol af te ronden." Lees hier de complete reactie van Schiphol.