Al jaren is het verdienmodel van Nederlandse agrariërs zwaar onder de norm en worden zij uitgeknepen door supermarkten die stunten met mooie producten uit de agrarische sector. Supermarkten die liever goedkoop voedsel met een veel grotere milieubelasting uit het buitenland halen, dan de Nederlandse boer een eerlijke prijs voor duurzaam geproduceerd voedsel te betalen.
Supermarkten die Nederlands voedsel tegen de wereldmarktprijs inkopen, terwijl de Nederlandse boeren aan veel strengere regels moeten voldoen. Geen level playing field dus!!
Agractie Nederland
Op 21 maart zal Agractie Nederland de consument het verschil laten zien én ervaren door op zo’n 40 locaties door heel Nederland onbewerkte agrarische producten aan te bieden voor de (vrijwel symbolische) prijs die de boer er voor krijgt. De boeren en boerinnnen van Nederland zullen opnieuw hun trekkers starten en naar grote Nederlandse steden trekken. Niet om te blokkeren, maar wel om duidelijk aandacht te vragen voor hun situatie.
Locaties Actie Boerderijprijzen
De voorbereidingen voor deze actie zijn in volle gang en daarmee kunnen we een aantal van de locaties bekend maken waar op 21 maart trekkers, boeren en producten te vinden zullen zijn. Zo zijn onze boeren op 21 maart onder andere te vinden in:
• Groningen
• Utrecht
• Breda
• Rotterdam
• Zwolle
• Leiden
De aangeboden producten zullen per actie locatie verschillen en is mede afhankelijk van het lokale aanbod, waardoor er zoveel mogelijk streekproducten worden aangeboden.
Beter verdienmodel voor de boer
Op vele locaties wordt de burger op verschillende manieren opgezocht. Zo wordt er onder andere een melkproeverij georganiseerd, worden er aardappelen gepoft en geproefd, wordt consumenten geleerd om etiketten te lezen en zullen op sommige locaties levende dieren aanwezig zijn.
Niet alleen op 21 maart wordt er actie gevoerd voor een beter verdienmodel voor de boer. Ook ín de supermarkten wordt de consument inmiddels gewezen op producten waarvoor de Nederlandse boer geen eerlijke prijs heeft gekregen of die niet duurzaam zijn, omdat ze onnodig uit het buitenland zijn geïmporteerd. Dit wordt massaal duidelijk gemaakt door middel van stickers die door heel Nederland op producten in de supermarkt worden geplakt.
Tienduizenden stickers Agractie
Inmiddels zijn tienduizenden stickers naar alle hoeken van Nederland verstuurd. Meedoen kan eenvoudig na het bestellen van gratis stickers op www.agractie.nl/stickeractie. Het doel van beide acties is het verkrijgen van een beter verdienmodel voor de Nederlandse boer met meer duidelijkheid voor de lange termijn én minder onnodig gesleep met voedsel over de wereld. Om hierin stappen te zetten vindt binnenkort een vervolggesprek met onder meer retailpartijen plaats. In week 12, enkele dagen voor de actie, maken wij alle definitieve actie locaties bekend middels een persbericht.
Bron: Agractie