De derde generatie van de Fendt 924 Vario op loon- en grondverzetbedrijf Senden uit het Limburgse Ubachsberg is een ware ‘urenvreter’. De nog goed uitziende trekker heeft 18.046 uren op de teller. Bij een stevig kop koffie vertellen Jean Senden en werknemer Giel Ortmans met trots dat er jaarlijks zonder problemen achthonderd uren bij komen.
Dikke 240 PK
De Fendt 924 Vario rolde in het najaar van 2005 in Marktoberdorf van de band. De zes cilinder, watergekoelde MAN motor heeft een cilinderinhoud van 6,87 liter. Goed voor een dikke 240 pk. De trekker werd in het voorjaar van 2012 bij de plaatselijke dealer gekocht. Hij had destijds al 11.000 uren op de teller staan. “De trekker was optisch en mechanisch nog in zeer goede staat”, licht Jean Senden toe.
Ook werknemer Giel Ortmans schuift tijdens het gesprek over de Fendt 924 Vario aan. Hij is al sinds jaar en dag in dienst bij het loonbedrijf. In de eerste jaren was hij de vaste chauffeur van de Fendt 924. Tegenwoordig rijden verschillende medewerkers met deze trekker. Ortmans is nu de vaste chauffeur van de opvolger van de 924, een 930 van de vierde generatie. “Deze heeft nu ook alweer 8.900 uren op de teller”, vertelt hij.
Geen hefinrichting meer
Als de Fendt 924 Vario voor de foto’s naar buiten wordt gereden, valt er meteen iets op. De trekker heeft geen hefinrichting meer. “Enkele jaren geleden hebben we de hef gedemonteerd omdat de trekker alleen maar met de grondkar of opraapwagen onderweg is”, vertelt Senden. “Een echte lompe sleeptrekker”, lacht Ortmans.
Het reguliere onderhoud van de trekker doet Senden zelf. Het gebeurt niet gauw dat de plaatselijke dealer ingeschakeld moet worden. Echt grote reparaties bleven tot nu toe uit. Wel werd bij 12.000 uren de Variobak vervangen. Na 13.752 uren was de brandstofpomp aan de beurt en rond de 16.000 uren waren de hydrauliekpomp en de dynamo aan vervanging toe.
“Of ik de trekker weg doe?” vraagt Senden, “Nee, ik zal hem niet snel inruilen. Als de motor of versnellingsbak stuk gaan, wordt er gewoon een nieuwe ingezet. Of er echt een hoop geld tegenaan moeten”, besluit hij na een tijdje.
Giel Ortmans (l) en Jean Senden
Tevreden over krachtpatser
Dat het loonbedrijf tevreden is over de krachtpatser blijkt ook aan de rest van het. Na de aankoop van de 924 zijn er nog drie andere Fendt-tractoren gekocht. Een 724 uit 2014, een 512 uit 2017 en een 930 Gen 4 met 7.000 uren op de klok….
Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Tekst en foto's: Jens Kusters