Loonbedrijf en machineverhuur Brouwer Zijp uit het Noord-Hollandse Westbeemster doet sinds december 2017 de gladheidsbestrijding van een gedeelte van de binnenwegen (behalve snelwegen) in het rayon van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in Noord-Holland. Het strooi- en schuifmaterieel dat ze gebruiken is van Rijkswaterstaat, de rest is van henzelf. Als het loonbedrijf alle gladheidsbestrijdingsmaterieel zelf had moeten aanschaffen, waren ze er niet aan begonnen. Vooral vanwege de enorme investering en onderhoudskosten.
Loonbedrijf en machineverhuur Brouwer Zijp heeft een machinepark met onder meer twaalf trekkers. Een deel daarvan wordt ’s winters ingezet om het hele rayon van in het Hollands Noorderkwartier te kunnen strooien. “Wij hebben zelf schuiven en bakken gelast om de gladheidsbestrijdingswerkzaamheden rendabel te houden. En onze tractoren kunnen wij ook vaker inzetten, in principe kost een tractor die stil staat natuurlijk geld”, vertelt Marco Brouwer.
Vervanging remmen
Om zo min mogelijk schade door pekelvraat te veroorzaken, is al het materieel dat gebruikt is tijdens een strooironde na afloop grondig schoongespoten en gewassen. “Zodra ons gladheidsbestrijdingsteam terug komt van een strooi- en soms schuifronde bij het steunpunt van Rijkswaterstaat aan de oprit van de N244 wordt alle materieel gelijk schoongespoten op de wasplaats van het steunpunt. Dit is hard nodig, omdat het materieel anders nog meer te lijden heeft van alle pekelresten.”
Toch kan niet helemaal voorkomen zijn dat materieel slijt door alle pekel in de loop der tijd. Zo moesten vorig jaar bij de beide Schuitemaker Epoke Sirius AST alle remonderdelen vervangen zijn als gevolg van de pekel.
Sinds 2015 maakt het Noord-Hollandse loonbedrijf overigens ook drie hectare bedrijventerrein sneeuwvrij voor twee grote bedrijven in de regio. Hiervoor heeft het loonbedrijf zelf een eigen sneeuwschuif gemaakt. Achter de sneeuwschuif staat een John Deere 6135R. “Ook hier geldt; de schuif is aan de bovenzijde roestig, maar functioneert prima als sneeuwschuif.” Om al het eigen materieel te beschermen tegen zout en pekel smeerde het loonbedrijf tot vorig jaar alle vitale delen en delen die veel met het zout in aanraking komen in met olie. “Voor aankomend seizoen gaan wij een vetsoort te gebruiken die ook voor schepen in de offshore is gebruikt om ze tegen roest te beschermen”, aldus Brouwer.
Vaak strooiacties is gunstig
Op de manier zoals de Noord-Hollandse loonwerker het nu doet, is het volgens hem rendabel om gladheidsbestrijdingswerkzaamheden uit te voeren. “Als wij alle zoutstrooiers en sneeuwschuiven zelf aan zouden moeten schaffen, dan is het niet rendabel. Dan moet je sowieso een jarenlang contract hebben voor een stuk zekerheid en er ook nog eens zeker van zijn dat je heel veel uren kunt draaien. Anders is het materieel niet terug te verdienen.”
Het loonbedrijf krijgt nu betaald per strooiactie (één keer uitrukken) en een stand-by vergoeding. Hoe meer strooiacties, hoe meer er verdiend wordt. Soms komt het andere werk wel eens in het geding door alle gladheidsbestrijdingswerkzaamheden. “Wij hebben ‘s winters best veel werkzaamheden als grondverzet, ruige mest rijden en ploegen en dan is het soms wel eens lastig als je net uit moet rukken om te strooien.”
Tekst en beeld: Dick van Doorn
Hét vakblad voor de agrarische loonwerker
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit vakblad de Loonwerker gelezen. Ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
Vakblad de Loonwerker behandelt vaktechniek, gebruikerservaringen en visies van fabrikanten en collega’s in terugkerende rubrieken zoals ‘Machine in de kijker’ en ‘Loonwerker in beeld’. Het beschrijft de laatste ontwikkelingen in trends van de sector waarmee het een onmisbaar vakblad is voor de agrarische loonwerker.
Shop direct een jaarabonnement of bekijk alle mogelijkheden via deloonwerker.nl/abonneren.
Vakblad de Loonwerker is een uitgave van Prosu.