Op zeven nieuwe trajecten in Zuid-Holland mag landbouwverkeer straks op de provinciale weg rijden. Vanwege nieuwe landelijke regelgeving heeft de provincie Zuid-Holland onderzocht of er op meer provinciale wegen ruimte is voor landbouwverkeer. Daarbij heeft de provincie gelet op verkeersveiligheid en de doorstroming.
Landbouwverkeer, zoals tractoren maar ook werkmaterieel zoals graafmachines, is belangrijk voor veel van onze inwoners en de economie. Op alle provinciale parallelwegen en op een deel van de hoofdrijbanen is landbouwverkeer toegestaan. Op de vaak smallere parallelwegen kan de grote omvang van landbouwverkeer risico’s opleveren voor de verkeersveiligheid. De lage maximumsnelheid van landbouwverkeer heeft juist weer een negatief effect op de doorstroming en verkeersveiligheid op de hoofdrijbaan. Daarom heeft de provincie Zuid-Holland goed gekeken op welke trajecten op de 530 kilometer aan provinciale wegen dit type verkeer kan worden toegelaten.
Keuzes maken
Om een goede keuze te maken welke provinciale wegen opengesteld kunnen worden, zijn alle belangrijke zaken in kaart gebracht. Bijvoorbeeld: hoe breed de weg is, hoeveel verkeer er rijdt en of er een parallelweg is. De uitkomsten van dit onderzoek zijn besproken met partijen zoals de ANWB, Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland, OV-bedrijven, gemeenten en de politie. Ook landbouw-brancheorganisaties Cumela en LTO waren hierbij aanwezig.
“Als provincie zijn we verantwoordelijk voor onze wegen en de veiligheid is van het grootste belang”, zegt gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer). “Daarom hebben we zorgvuldig onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van landbouwverkeer op de hoofdrijbaan en hebben we vele partijen gesproken.”
Zeven nieuwe trajecten opengesteld
De uitkomst van dit onderzoek en de gesprekken is dat alle provinciale parallelwegen open blijven. Ook alle hoofdrijbanen die nu al open zijn voor landbouwverkeer, ongeveer de helft van het provinciale wegennet, blijven open. Daarnaast bleek op de volgende zeven nieuwe trajecten, samen ongeveer 20km lang, de hoofdrijbaan geschikt te zijn om open te stellen voor landbouwverkeer:
- N231 tussen de kruising met de Dorpsstraat in Aarlanderveen en de kruising met de Kennedylaan in Nieuwkoop
- N231 tussen de kruising met de Industrieweg in Nieuwkoop en de kruising met de Schilkerweg bij Nieuwveen
- N231 tussen de kruising met de Schilkerweg bij Nieuwveen en de kruising met de Achterweg / Oude Spoorbaan bij Vrouwenakker
- N441 tussen de kruising met de Van Bronckhorstlaan in Wassenaar en de aansluiting van de parallelweg nabij Hotel Wassenaar
- N445 tussen de kruising met de N446 in Leiderdorp en de kruising met de Ripselaan bij Nieuwe Wetering
- N475 tussen de kruising met de Kerkweg / Heemraadsweg in Ouderkerk aan den IJssel en de kruising met de Kerkweg nabij de N210 / De Loet
- N476 tussen de kruising met de Randweg in Lekkerkerk en de kruising met de N210
Nu het nieuwe beleid is vastgesteld, maakt de provincie nog dit jaar voor elk traject een verkeersbesluit. Daarna worden de verkeersborden aangepast en is vanaf dat moment landbouwverkeer op de hoofdrijbaan toegestaan.
Bron en beeld: Provincie Zuid-Holland