De Fendt Rogator 600 is ontwikkeld in Nederland en wordt tegenwoordig gebouwd in Duitsland. Veel Agco-techniek maakt ‘m herkenbaar voor Fendt-rijders en de techniek is gesofisticeerd. Van de inmiddels vierde generatie is de Rogator 645 bij ons het populairst.
Precies tien jaar geleden verraste Agco met de toen nog de Challenger gelabelde Rogator zelfrijdende veldspuit: de 600A. Natuurlijk leverde Agco ook de op Amerikaanse leest geschoeide Spra Coupe die vanwege zijn concept met kleine tank en hoge rijsnelheden geen potten kon breken in Noordwest-Europa. Wel implementeerden de ingenieurs van de TerraGator-fabriek in het Nederlandse Grubbenvorst de spuittechniek van de Spra Coupe in de Rogator zoals de centrifugaalpomp.
Het onderstel met zijn hydraulische spoorbreedte- en hoogteverstelling alsook de centrale ophanging van de spuitbomen is geheel in Grubbenvorst ontwikkeld. Andere gebruikte Agco componenten waren de cabine van de Challenger-rupstrekkers en vanzelfsprekend een Sisu/Agco Power motor. En de spuitbomen zijn nog altijd afkomstig van het Franse Pommier.
Van geel naar groen
In het introductiejaar 2010 verscheen een 0-serie en in 2011 kwamen de eerste productiemodellen op de markt. Aanvankelijk verzorgde Agco de verkoop in de Benelux zelf en nu zijn de Fendt importeurs/dealers daarvoor verantwoordelijk. Na de 600A volgden de 600B en 600C-serie en inmiddels is de nieuwste generatie, de 600D op de markt.
De fase 5 Agco Power zescilinder motor levert op de Rogator 645D nominaal 210 en maximaal 235 pk en 1.000 Nm koppel.
Rebranding van Fendt
De snel op elkaar volgende series verschillen hoofdzakelijk op het gebied van motorisering om telkens te voldoen aan de nieuwste emissie-eisen. In 2016, het introductiejaar van de D-serie, waren de veranderingen groter en een voorbode van de rebranding naar Fendt. Zo werden de Amerikaanse elektronica en bediening vervangen door die van Fendt-trekkers. Ook integreerde Agco niet langer Topcon gps-techniek, maar die uit eigen huis.
De nieuwe categorie 4-cabine is specifiek ontwikkeld voor zelfrijdende veldspuiten. Overigens monteerde Challenger als eerste al sinds 2013 standaard deze zogenoemde categorie 4-cabine. Dit type cabine, volgens de EN 15695 norm verplicht in Europa op voertuigen voor gewasbescherming, werkt met overdruk om gassen volledig buiten te houden. In 2017 debuteerde ook de getrokken 300-serie veldspuit, in Challenger geel en met veel zelfrijder-techniek, op de Agritechnica en Agribex.
Specificaties Fendt Rogator 645
Fendt voor alle Europese veldspuiten
Sinds 2018 wordt het merk Fendt voor alle Europese veldspuiten van Fendt gevoerd en vindt de productie plaats in de fabriek in Hohenmölsen in Saksen-Anhalt waar ook de Katana-veldhakselaars worden gepro-duceerd. Aanvankelijk was er een ‘instap-model’ met een viercilinder motor, de 635, maar omdat die weinig werd verkocht, beschikken de 645D, 655D en 665D altijd over een zescilinder fase 5 Agco Power motor. De jaarproductie bedraagt tussen 200 en 250 machines.
De tweedelige Pommier-spuitbomen blijven ingeklapt te allen tijde binnen de voertuigafmetingen en daarmee is de zelfrijder maximaal 3,98 m hoog en maximaal 2,55 m breed.
Tekst: René Koerhuis, Jan Ebinger
Foto's: René Koerhuis, Jan Ebinger en fabrikant