Met de geheel nieuw ontwikkelde Fendt 600 Vario-serie presenteert Fendt voor het eerst in deze vermogensklasse een compacte en wendbare 4-cilindertrekker met hoge prestaties en laadvermogen bij een lage vermogen-gewichtsverhouding en centraal bandendrukwisselsysteem af fabriek. Een elektronische systeemarchitectuur die met de klant meegroeit, biedt de volledige reikwijdte van FendtONE aan boord en daarbuiten.
Vier nieuwe modellen in Fendt 600 Vario-serie
Met vier modellen (Fendt 614 Vario, 616 Vario, 618 Vario en Fendt 620 Vario), beslaat de nieuwe serie het vermogensbereik van 149 tot 209 pk (110 – 154 kW) volgens ECE R120. Voor het eerst is het Fendt DynamicPerformance (DP)-concept voor extra vermogen beschikbaar voor alle modellen uit de 600-serie. DP levert tot 15 pk extra vermogen op elk model via vraaggestuurde regeling, precies wanneer dat nodig is. Zo haalt het topmodel Fendt 620 Vario dankzij DP een maximaal vermogen tot 224 pk.
Het extra vermogensconcept is niet gebonden aan rijsnelheid of speciale voorwaarden. Het functioneert puur dynamisch – zelfs bij stationaire aftakaswerkzaamheden of, afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden, bijvoorbeeld tijdens de grondbewerking.
Flexibel, wendbaar en krachtig totaalpakket
Fendt richtte zich met het ontwerp van de 600 Vario zich op een flexibel, wendbaar en krachtig totaalpakket. De Fendt 600 Vario wordt gekenmerkt door een lage vermogen-gewichtsverhouding met een hoog vermogensbereik, baanbrekende manoeuvreerbaarheid, een hoog laadvermogen en een aandrijfconcept dat voor het eerst permanente tractie, bodembescherming en lage slijtage naadloos combineert. Daarnaast is er de optionele spoorbreedte van 60 inch (1.5 meter) voor rijgewassen en het optimale ontwerp voor gebruik met de voorlader.
Motor Fendt 600 Vario voorbereid op alternatieve brandstoffen
Exclusief voor Fendt komt met de Fendt 600 Vario-serie de compleet nieuw ontwikkelde 4-cilinder 5-liter AGCO Power CORE50-motor op de markt. De nabehandeling van de uitlaatgassen vindt plaats via een dieseloxidatiekatalysator (DOC), een dieselpartikelfilter (DPF) en met selectieve katalytische reductie (SCR) zonder uitlaatgasrecirculatie. Het voldoet aan alle vereiste emissienormen wereldwijd. In Europa is dit de Stage V-emissienorm.
De CORE50-motor is ook voorbereid op alternatieve brandstoffen, zoals HVO, om in de toekomst met een lagere CO2-uitstoot te kunnen werken. Ook is de motor voorzien van onderhoudsvrije hydraulische klepstoters. De eerste motoroliewissel vindt plaats bij 500 uur, dus het initiële interval van 50 uur is weggelaten.
Fendt VarioDrive
De nieuw ontwikkelde, Fendt VarioDrive verwijst naar een nieuwe generatie continu variabele transmissietechnologie. De basis is de eentraps-aandrijflijn met onafhankelijke aansturing van de voor- en achteras. De transmissie meet continu de slip op alle vier de wielen en regelt op gevoelige wijze het geleverde vermogen.
Voor het eerst combineert Fendt VarioDrive de vier belangrijkste functies: maximale trekkracht, lage bodemdruk met minimale slijtage en baanbrekende wendbaarheid. Dynamische regeling voorkomt wielslip, met maximale tractie, ongeacht de ondergrond. Dankzij deze aandrijflijn is er geen handmatig in- en uitschakelen van de vierwielaandrijving meer nodig.
Grasmat op grasland optimaal beschermd
Door de as-onafhankelijke regeling trekt het zogenaamde pull-in-turn-effect de machine tijdens het sturen de bocht in. Het resultaat: een bijzonder kleine draaicirkel van 10,2 meter met 540/65 R30 banden. De eerdere tegenstelling tussen maximale trekkracht, maximale bodembescherming en verspanning in de aandrijflijn wordt op deze manier opgelost. Hierdoor behoren zwarte wielsporen bij voorladerwerkzaamheden tot het verleden en wordt de grasmat op grasland beschermd.
Laag toerenconcept met Fendt iD
Het Fendt iD-laag toerenconcept is voor het eerst verkrijgbaar in deze compacte vermogensklasse. Alle componenten, zoals de motor, transmissie, hydrauliek en koelsysteem, zijn ontworpen volgens het zogenaamde ‘hoog koppel – laag motortoerental’-principe. Zo bereikt de Fendt 600 Vario ook bij lage toerentallen een hoog koppel en bespaart hij brandstof.
Het nominale motortoerental bedraagt slechts 1.900 tpm. In het hoofdwerkbereik bedraagt het toerental een rustige 1.350 tot 1.800 tpm. Het topmodel Fendt 620 Vario haalt bij slechts 1.250 tpm een topsnelheid van maximaal 50 km/u. Het maximale koppel van 950 Nm is bij het topmodel Fendt 620 Vario beschikbaar vanaf slechts 1.200 tpm tot 1.600 tpm en zorgt voor een hoge trekkracht en acceleratie bij een minimaal specifiek brandstofverbruik.
Zo min mogelijk druk op de bodem
Met een vermogen-gewichtsverhouding van 34,4 kg per pk en compacte buitenafmetingen is de Fendt 620 Vario wendbaar en oefent hij zo min mogelijk druk uit op de bodem. Afhankelijk van de werktoepassing kan de serie zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde op de achterwielen flexibel worden geballasteerd. Dankzij een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 13,5 ton kan hij als zware trekker worden gebruikt en wordt de bedrijfsveiligheid tijdens het transport gegarandeerd.
Het hoge laadvermogen van 5,8 t maakt bijvoorbeeld het flexibel laden van een gevulde zaaicombinatie met fronttank of het veilig transporteren van aanhangers met veeleisende oplegdruk mogelijk. Een ander groot voordeel is de verhouding tussen laadvermogen en bedrijfsgewicht. Hier haalt de Fendt 600 Vario een hoge index van 75 procent in de klasse van compacte standaardtrekkers (5,8 t nuttig laadvermogen / 7,7 t bedrijfsgewicht).
Omkeerbare koelvin als optie voor de Fendt 600 Vario
Voor bijzonder stoffige bedrijfsomstandigheden is voor de Fendt 600 Vario als optie een intelligente, omkeerbare koelvin leverbaar, die direct vanuit de cabine kan worden aangestuurd. Het systeem is volledig geïntegreerd in de bediening van de tractor, kan flexibel naar behoefte worden aangestuurd en werkt stil en efficiënt.
Aangepaste bandenspanning met Fendt VarioGrip
Een aangepaste bandenspanning vermindert de slip- en bodemdruk en verhoogt de bodemvruchtbaarheid. Het volledig geïntegreerde Fendt VarioGrip centrale bandendrukwisselsysteem vergroot het contactoppervlak van de banden, verhoogt de trekkracht tot wel acht procent en verlaagt tegelijkertijd het brandstofverbruik met maximaal acht procent en verhoogt zo de totale productiviteit van de machine.
Een hogere luchtdruk tijdens het rijden op de weg verlaagt de rolweerstand, waardoor nog eens twee procent brandstof wordt bespaard*. In de terminal kan de bestuurder de bandenspanning comfortabel regelen via het dubbelleidings bandenspanningsregelsysteem. Fendt VarioGrip is optioneel direct af fabriek leverbaar voor zowel flens- als steekassen, voor rijgewassen met dubbele montering en ook met wielgewichten.
*South Westphalia University of Applied Sciences, Agricultural Economics Soest 2014
Talloze bandenopties voor Fendt 600 Vario
Voor de Fendt 600 Vario zijn talloze bandenopties leverbaar tot een diameter van 1.950 mm aan de achterzijde. De standaarduitrusting van het Fendt 620 Vario-model omvat 650/65 R42-banden.
De 60-inch spoorbreedte is gebruikelijk in Noord-Amerika, Australië en Zuid-Afrika. In deze gebieden is teelt in rijgewassen (Row-Crop) aan de orde. Voor het eerst in deze vermogensklasse biedt Fendt de Fendt 600 Vario aan als 60 inch (Row-Crop) versie voor alle modellen uit de serie. Voor gebruik in de rijteelt zijn zowel enkele als dubbele banden af fabriek verkrijgbaar.
Ook in Europa wordt de smalle steekas met een uitwendige breedte van 2,50 m steeds belangrijker door mechanische onkruidbestrijding, flexibele spoorkeuze en dubbele montering. Apparatuur voor mechanische onkruidbestrijding stelt tegenwoordig hoge eisen aan de trekker. De nieuwe duowielnaaf is een koppelsysteem voor dubbele wielen dat de overdracht van hogere krachten mogelijk maakt. Met de duowielnaaf wordt het vermogen veilig via de assen overgebracht en niet meer via de velgen. Daarbij is de flexibele spoorkeuze in de enkele montering en het gecombineerde gebruik van het centrale bandendrukwisselysteem tijdens gehele dubbele montering een enorm voordeel. De spoorbreedteverstelling voor en achter gebeurt handig via zogenaamde spacers (tussenstukken).
Individuele bediening met FendtONE
FendtONE heeft een open systeemarchitectuur die voortdurend groeit met partners en digitale oplossingen. Zo blijft de machine efficiënt, up-to-date en behoudt zo een hogere restwaarde. FendtONE onboard en offboard combineren Smart Farming- en farm-management oplossingen voor veld- en kantoorgebruik.
Bij FendtONE onboard zijn de multifunctionele joystick, een 10″ digitaal dashboard en een 12″ terminal op de armleuning standaard. De optionele 3L-joystick in de FendtONE armleuning en nog een 12″-terminal in het cabinedak maken de uitrusting compleet. Slimme functies zoals het Fendt Guide-spoorgeleidingssysteem, de automatische Fendt Section Control (SC) of het gebruik van Fendt Variable Rate Control (VRC) worden naar wens weergegeven op de individueel toewijsbare tegels op de terminals.
Fendt VisioPlus-cabine zorgt voor werkveiligheid en comfort
De Fendt VisioPlus-cabine combineert een hoge werkveiligheid met overzicht, comfort en ergonomie. Zo kan het cabineluchtfiltratiesysteem optioneel vanuit de fabriek worden omgebouwd naar categorie 4-bescherming volgens EU-norm EN15695. Het categorie 4-beschermingssysteem beschermt de chauffeur tegen stof, vloeibare gewasbeschermingsmiddelen en hun dampen. Met het juiste filter voldoet de Fendt 600 Vario dus aan alle wettelijke eisen op het gebied van gewasbeschermingstoepassingen. In de basisuitvoering voldoet hij aan alle normen van een beschermingscabine van categorie 2.
Met een kijkhoek van 77 graden zorgt de verticaal doorlopende panoramische voorruit voor optimaal zicht op de voorlader bij het werken op hoogte. In het horizontale vlak heeft de bestuurder een hoge zichtindex rondom van ruim 72 procent. Deze index meet het netto vrije zichtbare gebied op hoofdhoogte bij een diameter van 24 meter. Ruitenwissers voor met een wisoppervlak tot 300 graden en de optionele ruitenwisser aan de rechterzijde met een wisoppervlak van 97 graden aan de rechterkant maken het zichtpakket compleet.
Verschillende opties voor de Fendt 600 Vario-cabine
Voor het beste zicht, zelfs bij lage temperaturen, is de voorruit optioneel verkrijgbaar uit gelaagd glas met voorruitverwarming. Twee optionele camera’s voor voor en achter vergemakkelijken het manoeuvreren en zorgen voor direct zicht op het werktuig en verhogen het werkcomfort, terwijl twee optionele werklampen in de motorkap zorgen voor de best mogelijke verlichting. LED-achterlichten en een dynamische richtingaanwijzer verhogen de veiligheid in het wegverkeer.
Lange werkdagen stellen hoge eisen aan de chauffeur. Hiervoor kunnen eten en drinken nu zowel gekoeld (0-16°C) als opgewarmd (45-65°C) worden in een koel- en warmhoudbox.
Verschillende comfortfuncties
Er zijn zes verschillende stoelconfiguraties voor de Fendt 600 Vario. Als optie is de nieuwe premiumstoel met intuïtieve bediening via de terminal, bekend van de Fendt 700 Vario Gen7, verkrijgbaar. Deze beschikt over tal van ergonomische en comfortfuncties. De bestuurder verstelt de zithoogte en -positie en de hoek van de rugleuning elektrisch via een hendel aan de zijkant van de stoel. Bij het wisselen van bestuurder kunnen ze gepersonaliseerde stoelprofielen aanmaken en deze met één klik activeren.
De comfortfuncties bestaan uit:
- Meertraps stoelklimaatregeling
- Meertraps stoelverwarming
- Viervoudig verstelbare lendensteun
- Verstelbare zijwangen
- Massagefuncties
- Geheugenfunctie voor verschillende bestuurders
Inzet met voorlader
In de vermogensklasse tot 200 pk is de inzet met voorlader een kerntoepassing. De Fendt 600 Vario is ontworpen voor voorlader gebruik met de nieuwe generatie Fendt Cargo- en Fendt CargoProfi-voorladers met een panoramisch raam over de volledige lengte en een hoge kijkhoek. De keuze bestaat uit twee klassen qua grootte met de modellen 4.85, 5.85 en 5.90 voor verschillende hefhoogtes en hefvermogens.
Met een maximaal hefvermogen tot 34,6 kN voor de Fendt Cargo 5.90 en een optionele positie-onafhankelijke weegfunctie verplaatst de Fendt CargoProfi voorlader ook grote lasten efficiënt tot een hoogte van maximaal 4,50 meter.
De nieuwe multikoppeling vermindert drukverliezen, heeft een automatische openingsfunctie en beschermt bij ontkoppeling tegen vervuiling. De automatische weergave in de terminal geeft meldingen voor inzetafhankelijke onderhoudsintervallen. Beide functies verlengen de levensduur van de lader. De Fendt 600 Vario heeft aparte hydraulische ventielen voor de voorlader. Dit betekent dat alle ventielen zowel aan de achterzijde als aan de voorzijde te allen tijde beschikbaar zijn.
De Fendt 600 Vario kan vanaf Agritechnica worden besteld en de serieproductie van de Fendt 600 Vario-serie start in de zomer van 2024.
Bron: Mechan Groep