Met de Ridemax IT697-banden van BKT onder de drieassige Peecon-carrier heeft Loonbedrijf J. de Heus uit het Utrechtse Langbroek eindelijk een antwoord op het ‘dweilen’ op de weg met zwaar transport. Bij het sleepslangbemesten op een graslandperceel bij Valburg wordt er met een dertig kuubs getrokken mesttank af en aan gereden. “Het rijdt beter, de banden lopen lichter”, constateert Wim de Heus tevreden.
BKT-banden zijn ‘hybride oplossing’
De Ridemax IT697-banden worden door fabrikant BKT omschreven als een hybride oplossing. De band moet op verschillende ondergronden een optimaal rijcomfort bieden, maar tegelijk goede tractie en een hoog laadvermogen geven.
BKT heeft gekozen voor een ‘industrieel’ loopvlak in het midden van de band en een agrarisch patroon aan de buitenzijde. Idee is dat je hierdoor eenvoudig met verschillende spanningen kunt werken. Lage druk op het land voor voldoende contact oppervlak, hogere druk op de weg met beperkte slijtage.
“Het was eerst gewoon dweilen op de weg”
De Peecon dertig kuubs mesttank op de drieassige carrier is 85 procent van het jaar de combinatie achter de New Holland T 7.220 van Loonbedrijf J. de Heus. In het maisseizoen komt er een 35 tons Peecon-bak op. De carrier geeft een oplegdruk van 4500 kilogram op de achteras. De tank is elektrisch gestuurd en vooral als er veel gewicht in zit, hebben de ‘oude’ banden de neiging om te slingeren.
“Het was eerst gewoon dweilen op de weg”, blikt Wim de Heus terug. Met andere banden kwam er vanwege de druk een bult op, waardoor vervanging noodzaak was. “We hebben verschillende banden geprobeerd. Ook van BKT, want veel van onze machines staan op die banden en die doen het altijd goed.”
Demorijden met BKT-banden
Via importeur Bohnenkamp Benelux mocht het Utrechtse loonbedrijf een week met de nieuw ontwikkelde hybride banden demorijden. Het setje Ridemax IT697 viel goed in de smaak. “De collega’s gaven meteen aan dat de banden veel rustiger lopen. Dus het rijcomfort is enorm toegenomen en we doen nogal wat transportwerk tijdens het mestseizoen. Of dit ook een besparing oplevert qua brandstof is lastig te zeggen.”
Tekst en beeld: Martin de Vries
HET HELE ARTIKEL LEZEN?
Met een abonnement op vakblad de Loonwerker ontvangt u elf keer per jaar het laatste nieuws. De uitgebreide bedrijfsreportages geven daarnaast een goed beeld van de sector. Ontvang hem thuis op de mat!