Met de Puma 4.0 liet AVR de wereld kennismaken met een robuuste, hoogtechnologische rooier. Voor 2023 heeft AVR een aantal upgrades voor de Puma 4.0, waaronder de mogelijkheid tot het omkeren van de draairichting van de graafmat en een schraper op de egelband.
Eind 2022 kwam AVR met Comfort Drive, een update voor de aansturing van de dieptecontrole van de ACC-rooibek. Deze biedt een aantal voordelen voor de gebruiker zoals:
- Comfortabeler voor chauffeur: in bepaalde situaties zoals spuitpaden, in hellend gebied doet de regeling het ook gewoon goed, manueel ingrijpen is niet meer nodig.
- Door de preciezere regeling verbetert ook de rooikwaliteit. De juiste rooidiepte bepaalt in grote maat de performantie van een aardappelrooier. Niet te diep en zeker ook niet te ondiep rooien. Hoe minder aarde binnenkomt in de rooier hoe minder er moet verwerkt worden. Dit resulteert in een ontlasting van de machine, met een hogere rooisnelheid, minder sleet, minder brandstofverbruik per hectare als gevolg.
- Ook bij hogere snelheden blijft de regeling en bijhorend de ganse machine opvallend stabiel.
Omkeren draairichting graafmat
Het is nu ook mogelijk de richting van de graafmat om te keren. Zo kunnen eventuele verstoppingen in de rooibek snel worden verholpen of kan verlies van aardappelen tussen de zeef- en graafmachine zijn voorkomen wanneer de draairichting van de zeefmatten is omgekeerd. Deze functie is optioneel op de Puma 4.0 (2023) met ACC-rooibek (4*75/4*90).
Schraper op de egelband
Om het aankleven van aarde aan de rol boven de egelband te vermijden bij zwaardere rooiomstandigheden, is er nu een PUR-schraper beschikbaar die de rol schoon houdt. Dit voorkomt het verlies van aardappelen en algemene slijtage aan de egelband. Deze functie is optioneel op de Puma4.0 in 2023.
Laag verbruik
Nu de brandstofprijzen hoge toppen scheren, wil AVR toch ook benadrukken dat de Puma dankzij een efficiënte Volvo motor, een uitgekiend hydraulisch systeem, laag eigengewicht en de keuze voor grote bandenmaten een laag verbruik kan voorleggen. Zeker in omstandigheden waar rooien op verlaagd toerental van 1250rpm mogelijk is. Kijken we bijvoorbeeld naar een gemiddeld verbruik per motoruur, dit zijn dus niet enkel gerooide uren, van alle geconnecteerde Puma 4.0’s, dan is 27,6 l/u het gemiddelde voor het rooiseizoen 2022.
Autosteer
Meer comfort voor de chauffeur die zich zo bovendien ten volle kan richten op het rooiproces: dat biedt de nieuwe Autosteer-optie. Een sleper gemonteerd op de klapper tussen rij één en twee stuurt de voorwielen aan, waardoor de machine automatisch de rijen volgt. Zo haal je zelfs in erg stoffige omstandigheden met gerust hart het einde van de juiste werkgang.
Actieve versmalling overgang graafmatten naar zeefmatten
Om een vlotte overgang te verzekeren van de graafmatten naar de zeefmatten bij 4*90-Puma’s met ACC rooibek is een actieve versmalling ontwikkeld. Twee aangedreven rollen aan de zijkant van het kanaal geleiden de volledige productstroom vlot naar de zeefmatten. Zo draait de machine lichter, blijven de drukken lager, is er minder kans op aankleven van aarde onder en/of aan de vernauwingsplaten en is er dus ook minder slijtage. Dit is Standaard op de Puma 4.0 (2023) met ACC-rooibek (4*90).
Bron: AVR