Dronten – In januari 2011 heeft Prosu Databased Marketing onderzoek gedaan naar het bereik van agrarische vakbladen. Hierin werd een aselecte groep van Melkveehouders, Varkenshouders en Loonwerkers gevraagd welke bladen men regelmatig ontvangt, welke vakbladen men regelmatig leest, en van welk vakblad men denkt dat het de beste ondersteuning geeft voor het bedrijf. De conclusie uit het onderzoek is alsvolgt;
Effectief bereik vakblad Melkveebedrijf op eenzelfde niveau als Veeteelt
Van de ondervraagde melkveehouders blijkt meer dan 86% bekend te zijn met vakblad Melkveebedrijf. Opvallend is de uitkomst op de vraag ‘welke vakbladen ontvangt u?’. De eerste vijf spontaan genoemde titels zijn geregistreerd. En daaruit blijkt Veeteelt en vakblad Melkveebedrijf even hoog scoren. Gevraagd naar ‘Het beste vakblad voor uw bedrijf’, wordt vakblad Melkveebedrijf vaker genoemd dan Veeteelt. Op dit moment wordt gezocht naar een plausibele verklaring voor deze uitkomst.
Vakblad Varkensbedrijf op weg naar de nummer 1 positie
Zowel qua effectief bereik als waardering heeft vakblad Varkensbedrijf zich in korte tijd een sterke positie verworven in de varkenshouderij. Een positie waarbij vakblad Varkensbedrijf zich op elk terrein met de andere sectorbladen kan meten. Ook voor vakblad Varkensbedrijf geld dat ruim 82% van de doelgroep bekend is met de titel.
deLoonwerker na 1 jaar al stevig in de markt
Sinds de introductie van vakblad deLoonwerker in Nederland (najaar 2009), is de ontwikkeling ongekend. Al na 1 jaar heeft vakblad deLoonwerker een stevige positie in de markt ingenomen. Ruim 84% van de doelgroep is bekend met de titel. Qua bereik scoort deLoonwerker zeer hoog. Inhoudelijk is er nog ruimte voor verbetering zoals de verhouding tussen reportages, managementartikelen, technische informatie en productnieuws. De redactie zal daarbij dankbaar gebruik maken van de suggesties van de ondervraagden.
Tot slot: combinatie met digitale nieuwsbrieven
Het onderzoek is toegespitst op de vakbladen. Dat betekent dat de digitale nieuwsbrieven niet zijn onderzocht. Het gecombineerde mediabereik van het vakblad en nieuwsbrief behoort tot de hoogste in Nederland.